Advies niet afstemmen op regels maar klant

Bureau D & O LOGO

"Afstemmen van de omvang en intensiteit van het advies op de werkelijke behoefte van de klant zal in de komende tijd iets zijn wat veel adviseurs zullen moeten leren. Zowel de consument als de effectuering van artikel 86c Bgfo zal het automatisme om in alle adviestrajecten maar het maximale adviestraject te volgen niet handhaafbaar doen zijn." Dat stelt Bureau D&O.
 

Het bureau: "Het mijnenveld waarin de adviseur nu kan komen, is het gevoel dat hij vooral het volledige advies protocol moet volgen om elk risico op een veroordeling door de AFM te voorkomen, maar tegelijkertijd of door de klant of door de AFM te worden aangesproken dat het totale adviestraject veel te uitgebreid is geweest voor een passend advies en daarmee zijn uurdeclaratie als kennelijk onredelijk moet worden beschouwd. Het is in dit kader belangrijk weer terug te gaan naar de kern van artikel 4:23 Wft. En die kern is dat de adviseur die handelingen moet verrichten die voor zover relevant nodig zijn om te komen tot een passend advies. De woorden voor zover relevant hebben tot nu toe in de praktijk niet die aandacht gekregen die deze verdienen. Indien het financieel belang bij de uitkomst van het adviestraject voor de klant beperkt is, is het niet gewenst om een veelvoud van dat belang aan kosten te maken als gevolg van het volledig doorlopen van een standaard adviesmodel. De intensiteit van het adviestraject moet, of mag, zich dus aanpassen aan het belang dat de consument heeft met betrekking tot een beperkter of uitgebreider adviestraject."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 12 maart 2013

@ Albert van der Pol: Met die patatkraam schiet het niet op. Krijg je te maken met de Voedsel- en Waren Autoriteit. Wanneer je nu gewoon die AFM even wegdenkt hoe zou je dan je klanten bedienen? Heel anders dan de AFM zou willen? Geef mij eens 5 punten waarvan je denkt dat het moet maar vanuit jouw expertise totaal niet in het belang van de klant is.

Albert van der Poll - 12 maart 2013

Oftewel het is niet goed of het deugt niet. Ik kan zo langzamerhand deze volstrekte waanzin niet meer volgen. AFM beboet om het minste of geringste pietluttigheidje (ORV enkele duizenden euro's te hoog of te laag, ontbreken afschrift spaarrekening enzovoorts) , hypotheekdossiers bevatten inmiddels vaak meer dan honderd documenten. Allemaal om juridisch de boel maar dicht te timmeren. Luid en duidelijk is aangegeven dat er in situaties van arbeidsongeschiktheid met 81 verschillende scenario's rekening moet worden gehouden, dat voor een kleine tweede hypotheek een volledig adviestraject moet worden doorlopen, een woekerpolishersteladvies omvat ook een volledig adviestraject. En nu doen we opeens "te veel" en moet het adviestraject aangepast aan het klantbelang? Oftewel we kunnen weer gewoon tegen een klant zeggen: als u nou 150.000 overlijdensrisico afdekt op 2 levens kost u dat ongeveer tien euro, en dan komt het vast wel goed. Zonder navraag naar pensioen, voorzieningen via de werkgever (denk ook eens aan al die collectieve arbeifdsongeschiktheidsdingetjes van enkele euro's waarvan geen klant of afdeling personeelszaken weet wat het nou precies afdekt) In deze situatie is de adviseur altijd fout: OF hij heeft alles tot in detail uitgezocht besproken en geregeld , en is dus excessief qua kosten OF hij heeft onvoldoende informatie ingewonnen, als later blijkt dat er vragen zijn over een dossier, bijvoorbeeld als een consument zich "gedupeerd" voelt. Maar goed, ik begrijp datik dit dus zal moeten leren. Ongetwijfeld weer op een dure cursusdag, of in een PE sessie. Grumbelmoppermopper had ik maar een patatkraam.

Jurjen Oosterbaan Martinius - 12 maart 2013

Dag Hein. Top dat je onze boodschap onderschrijft. Maar ik zou niet te veel naar de AFM kijken. We moeten als sector leren op onze eigen benen te staan en niet telkens aan het handje van de AFM te willen lopen. Ik durf het net niet te garanderen maar ben er zelf wel zeker van: wanneer jij in de spiegel kijkt en je weet zeker dat je het goede voor de klant hebt gedaan dan krijg je geen boete van de AFM wanneer zij menen dat je toch iets over het hoofd hebt gezien. Een normoverdragend gesprek zit er dan wel in. Vinden mijn dochters ook niet leuk. Maar soms toch wel nuttig.

Albert van der Poll - 12 maart 2013

@ Jurjen, Ik probeer een lijstje in de loop van de dag. Ik ben zelf van mening dat elke klant behandeld dient als m'n liefste nichtje en dat het dan goed is. Ik heb 't al vaker gezegd: de sociale controle van de omgeving waarin je werkt is een veel beter middel dan wetgeving die telkens mazen en gaten probeert te dichten vanuit een sfeer van wantrouwen.

Hein Brouwer - 12 maart 2013

Helemaal mee eens, maar dan moet de AFM op dit punt guidance geven, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met de expiratie van een lijfrentekoopsom van 30.000 eur. We moeten af van dat verlammende "damned if you do and damned if you don't".

Albert van der Poll - 12 maart 2013

Als ik even off-topic mag: ik krijg net in het kader van een ontwoekertraject bij Hypotrust te horen: u kunt niet namens de klant een verzoek tot (verpandings) wijziging indienen. Volgens de WFT moet u dan een aanstelling bij ons hebben. Iemand een idee of 't klopt en wat er aan te doen is? Ik heb bijna geen eigen aanstellingen en veel woekerhulpbehoevenden. Zo wordt het wel lastig om de wereld te verbeteren.

Jeffrey Leichel - 12 maart 2013

Hallo Albert, Via je serviceprovider indienen bij Hypo. Kan wel zijn dat je daar dan voor moet betalen.

Albert van der Poll - 12 maart 2013

@ Jeffrey, ik mag een -voor de relatie- kosteloos ontwoekeradvies geven: klant betaalt 225 euro wijzigingskosten, laat ik de voordeligste SP aanbieder nemen: 195 euro behandelingskosten komt erbij. Ik heb nu bij HT de vraag neergelegd naar een machtiging/volmachtsconstructie. Wat je zegt: advies niet afstemmen op regels maar op de klant.

Hein Brouwer - 12 maart 2013

@Jurjen: natuurlijk moeten we ervan uitgaan dat we het goed doen, maar we hebben niet allemaal tijd en zin om niet-declarabele uren met de AFM in een benauwd kamertje door te brengen. Ik hoop dat jij je dochters vooraf in wat minder algemene termen vertelt wat je van ze verwacht? :-)

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart...

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

In een voorlopige leidraad keuzebegeleiding behandelt de AFM het onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes door pensioenuitvoerders. De toezichthouder...

Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...

Adfiz: minister vindt juiste balans

Adfiz: minister vindt juiste balans

De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...