Advieskosten uitvaartverzekering: vaste fee wint terrein

Ruud van der Wal Monuta nieuw

Het overgrote deel van alle intermediairs brengt een eenmalig vaste fee in rekening voor hun advies over de financiering van uitvaartkosten. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van uitvaartverzekeraar Monuta, die de tarieven over 2017 van 901 intermediairs vergeleek.Inmiddels hanteert 70 procent van de intermediairs deze beloningswijze waarbij 75 euro het bedrag is dat het meest in rekening gebracht wordt.

In 2017 vroegen intermediairs met een vaste fee gemiddeld 109,60 euro voor een advies over uitvaartkosten; slechts iets lager dan in 2016, toen adviseurs nog gemiddeld 114,11 euro rekenden voor het advies.

De afgelopen jaren lijken de advieskosten zich te stabiliseren rond een gemiddelde prijs van 110 euro waarbij de grootste groep intermediairs een bedrag van 75 euro vraagt. Ook komen advieskosten van 100 en 150 euro regelmatig voor.

“In de praktijk hoor ik gelukkig steeds vaker dat adviseurs minder weerstand ondervinden met het verkopen van hun uitvaartadvies” aldus Ruud van der Wal, Manager Intermediaire distributie van Monuta. “De klant raakt er blijkbaar meer aan gewend om te betalen voor (uitvaart)advies én adviseurs weten nog beter hun toegevoegde waarde te tonen."

Serviceabonnement minder populair

Het gebruik van een doorlopend serviceabonnement en een combinatie van een vaste fee/doorlopend serviceabonnement dalen met respectievelijk 2 en 4 procent. De kosten van het serviceabonnement zijn verder gedaald: van 6,81 euro per maand in 2015 naar 3,70 euro in 2016 en afgelopen jaar is het gemiddelde maandbedrag 3,47 euro. In 2017 werkte 17 procent  van de intermediairs met een doorlopend serviceabonnement en 13 procent bracht een eenmalig bedrag in rekening plus een doorlopend serviceabonnement.

Reactie toevoegen

 
Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta pleit er in het jaarverslag 2021 voor de krimp in het aanbod van uitvaartverzekeringen tegen te gaan. Monuta: “Op dit moment bestaat de markt van uitvaartverzorgers...

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Gemiddeld betalen we in Nederland nu 3.111 euro (2021: 3.036 euro) voor een eenpersoons particulier graf op een begraafplaats. Voor een crematie met gebruik van...

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché...

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Nederlanders willen een kleinschaligere uitvaart en kiezen ook vaker voor andere locaties, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders van onderzoeksbureau...

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal’s ‘Door de wind’, een lied van Stef Bos gezongen tijdens Beste Zangers 2020, is binnengekomen op nummer 4 in de landelijke Monuta...

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies....

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta heeft haar affiliate marketing-programma voor uitvaartverzekeringen exclusief ondergebracht bij Daisycon, onderdeel van marketingcollectief Linehub. Sinds...

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Open zijn over afscheid uit liefde voor je dierbaren. Dat staat centraal in de nieuwe merkcampagne van Monuta. Yolanda Wouters, marketingcommunicatiemanager bij...

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

(Kifid-uitspraak GC 2021-0571) Ter discussie staat de uitleg van de dekkingsbepaling ‘algehele verzorging van de uitvaart’. De Geschillencommissie...