Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE

Uit VVP 7, november 2018

In maart 2016 gaat de consument akkoord met de verlenging van zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering tot 3 mei 2019. Op 11 oktober 2017 doet consument het verzoek tot intermediairwijziging en verzoekt de provisie van de ‘oude adviseur’ per die datum te laten vervallen. Verzekeraar voert de intermediairwijziging uit maar laat de provisierechten van de oude adviseur in stand. De consument is het hier niet mee eens. Zijn argumenten zijn onder meer:

Bij de verlenging in 2016 heeft de verzekeraar de consument niet geïnformeerd over deze provisierechten;

De oude adviseur verricht na 11 oktober 2017 geen werkzaamheden meer. Het na deze tijd nog betalen van provisie is daarmee geen ‘passende beloning’ meer.

Op dit standpunt reageert de geschillencommissie als volgt: Het behoort tot de beleidsvrijheid van een verzekeraar om zelf een prijs te bepalen voor zijn product. Op basis van het dossier stelt de Commissie vast dat bij aanvang van de (verlengings-)overeenkomst de vaste verhouding tussen de prijs van het product (premie) en de dekking van het product (de voorwaarden) bij consument bekend was. Door de overeenkomst met verzekeraar aan te gaan, heeft consument zich hieraan verbonden en is consument dus akkoord gegaan met het aanbod van verzekeraar.

Dat consument de exacte opbouw van de premie niet kende, doet daar niet aan af. Hij had daarnaar kunnen informeren, maar heeft daar kennelijk geen aanleiding toe gezien. Dat consument op een later moment spijt krijgt van die prijs omdat deze prijs ook provisie bevat en consument dus niet tussentijds zonder kosten te maken kan overstappen van intermediair, betekent niet dat verzekeraar consument voorafgaand aan de verlenging van de verzekering onvoldoende over met name de premieopbouw en de provisie heeft geïnformeerd. De conclusie is dat verzekeraar zijn zorgplicht niet heeft geschonden. - Uitspraak 2018-515

Deze samenvatting wordt u aangeboden door De Vereende.

Reactie toevoegen

 
Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....