Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Document via Pixabay

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders worden door adviseurs ook regelmatig aangemerkt als een van de drie belangrijkste aanbieders op de schademarkt.

Dit is een van de tussentijdse resultaten uit onderzoek naar de performance van individuele aanbieders op een zestal productmarkten door Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing.

DFO: “Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt ruim 90 procent van de productie door adviseurs ondergebracht bij de drie voor het kantoor belangrijkste aanbieders. Op bijvoorbeeld de hypothekenmarkt en de markt voor lijfrenteproducten is de concentratie veel minder groot met percentages van op beide markten rond de 75 procent.

“Verder is het opvallend dat wanneer gevraagd wordt naar de Top Drie aanbieders waar men voor particuliere schade mee samenwerkt 22,5 procent van de deelnemers een of meerdere serviceproviders noemt. Bij Zakelijk Schade is dit bij 21,1 procent van de respondenten het geval. De wat kleinere kantoren (minder dan vijf medewerkers) noemen relatief vaak ook serviceproviders als belangrijke aanbieder voor schadeproducten. Op de andere deelmarkten (Lijfrente, ORV, Inkomen/AOV en Hypotheken) worden serviceproviders nauwelijks genoemd als ‘aanbieder’.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 22 augustus 2023

De opmerking is nogal suggestief, alsof sprake zou zijn van een verschraling van het aanbod aan de klant. Bekend moet toch zijn dat via een service provider verschillende aanbieders kunnen worden geselecteerd. Vaak ook kunnen combinaties van aanbieders via een serviceprovider aan één klant worden geboden. Feitelijk betekent dat verbreding van het aanbod. Het belang voor de klant is een passend advies qua voorwaarden en premie. Voor de adviseur is er het gemak van één administratief kanaal. Uiteraard kost dat wat van de adviseur. Immers service providers berekenen kosten voor hun dienstverlening. De adviseur die kosten wil beperken heeft de mogelijkheid om dan via diverse aanbieders aparte delen van het door de klant gewenst pakket in te kopen. Hoewel dat ook een prima mogelijkheid is, kost dit vaak extra tijd. Bovendien hebben we te maken met zoiets als productie/premievolume waar de uitvoerder steeds meer naar kijkt. Via de serviceprovider kan de adviseur zich daartegen wapenen, zonder aan een brede oriëntatie van producten en dus aan advieskwaliteit in te hoeven boeten. Terzijde moet ik opmerken dat ik de suggestieve opmerking wel enigszins kan begrijpen. Als adviseur had ik in het verleden ook dat ik vond dat de keuze heel breed moest zijn. Totdat we ontdekten dat we gemiddeld uit 10 aanbieders een selectie maakten op basis van de particulier zijn of haar klantwensen, maar dat we uiteindelijk maar per product met een stuk of zes verzekeraars tot productie kwamen. En dat op een aantal van meer dan 30 verzekeraars. Met de opkomst van het fenomeen service provider kon in veel gevallen twee vliegen in één klap worden geslagen. Misschien even wennen -ook voor mij/ons- maar van een verschraling voor de klant hoeft echt geen sprake te zijn.

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

De bruto salarissen van bestaande medewerkers van financieel advieskantoren worden per 1 januari 2021 met gemiddeld 1,90 procent verhoogd. Dit is vrijwel gelijk...

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport...

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Bureau DFO heeft afgelopen week zijn jaarlijkse onderzoek naar serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. De winnaars 2020 per categorie: Kleine...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

Op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn nog veel aanpassingen mogelijk waardoor de belangen van de consument beter beschermd worden. Dit concludeert...

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, dienen de mogelijkheid te krijgen om de premie van hun zakelijke schadeverzekeringen...

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

Contra-productief. Dat is volgens financieel adviseurs het gehamer van de AFM op het risico van overkreditering bij verduurzaming. Adviseurs, aldus het dinsdag...

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Financieel adviseurs, concludeert Bureau DFO in het rapport 'Duurzaamheid', lijken bij uitstek de beste uitgangspositie te hebben om consumenten te adviseren op...

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Als er na de coronacrisis een economische crisis volgt, zullen ondernemers nog beter bekijken hoe ze hun vaste lasten kunnen beperken. Uitbesteden kan dan een...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...