Adviseur had beter moeten kijken of dekking passend was
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) concludeert dat een adviseur jegens consument is tekortgeschoten in de uitvoering van zijn verplichtingen, maar stelt vast dat de adviseur in de gegeven omstandigheden in voldoende mate is tegemoetgekomen aan de klacht door de premie voor de verzekering te restitueren en de verzekering met terugwerkende kracht te laten beëindigen.
Consument klaagde dat de adviseur (Tijms Verzekeringen, Heemskerk, red.) een verzekering geadviseerd heeft die niet de door haar gewenste dekking heeft. De Commissie oordeelt dat de adviseur in zijn verplichtingen jegens consument is tekortgeschoten door onvoldoende aandacht te besteden aan het specifieke doel van de verzekering en de vraag of de dekking passend was voor dat doel. Indien dat niet zo was, had de adviseur moeten onderzoeken of het mogelijk was de gewenste dekking elders te verkrijgen.
Consument sloot in januari 2017 via tussenkomst van de adviseur een reisverzekering afgesloten bij Reaal.
Ten behoeve van haar zoon heeft de consument een overnachting geregeld op 10 februari 2017. Wegens oorontsteking kan de zoon op de betreffende datum evenwel niet gebruik maken van deze overnachting. Consument heeft de overnachting moeten annuleren. De consument claimt 242,50 euro aan annuleringskosten. De verzekeraar weigert uit te keren omdat annuleren op de reispolis alleen mogelijk is bij ernstige ziekte. Volgens de consument had de adviseur haar hierover vooraf moeten informeren.
De adviseur heeft overigens best moeite gedaan om Reaal tot een ander standpunt te bewegen, vanwege de bijzondere omstandigheden van het kind (autistisch, ADHD). Hij heeft ook een deel van de premierestitutie voor eigen rekening genomen.
De reden dat de adviseur de 242,50 euro schade niet hoeft te vergoeden, is er in gelegen dat de consument de polis waarschijnlijk niet zou hebben gesloten als ze had geweten dat alleen ernstige ziekte was gedekt. In dat geval zou ze evenmin dekking hebben gehad.
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...