Adviseur mag 5 jaar zijn beroep niet uitoefenen
Een verzekeringsadviseur mag vijf jaar zijn werk niet uitoefenen. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt dat BNP Paribas Cardif de man terecht heeft opgenomen in de EVR-registratie. Wel brengt de Commissie de duur van de registratie terug van acht naar vijf jaar.
De Commissie is "met Verzekeraar van oordeel dat van Consument als verzekeringsadviseur een hogere mate van integriteit mag worden verwacht en dat hem om die reden van zijn gedragingen een ernstiger verwijt kan worden gemaakt. Ook is de Commissie van oordeel dat het feit dat Consument werkzaam was en wenst te zijn in de verzekeringsbranche meebrengt dat van zijn handelen een groter risico voor de veiligheid en de integriteit van de financiële sector uitgaat dan van vergelijkbaar frauduleus handelen van een gemiddelde consument.
"Daar staat dan tegenover dat Consument door opname in het EVR in het bijzonder zwaar wordt getroffen doordat hij als gevolg daarvan niet alleen gehinderd zal worden bij afsluiten van nieuwe verzekeringen maar hij, naar onbetwist is gebleven en niet meer in zijn hoedanigheid van verzekeringsadviseur werkzaam zal kunnen zijn. Uit het door Verzekeraar omtrent de door hem gemaakte proportionaliteitsafweging gestelde blijkt onvoldoende in hoeverre Verzekeraar met dat laatste ook rekening heeft gehouden. (...) De Commissie is van oordeel dat de door Consument aangevoerde omstandigheden meebrengen dat een registratietermijn van acht jaar de grenzen van proportionaliteit overschrijdt en dat een kortere registratieduur op zijn plaats is. Alles afwegend acht de Commissie een registratietermijn van vijf jaar proportioneel."
Werkloos
Consument was in loondienst werkzaam als verzekeringsadviseur voor uitvaartverzekeringen. Hij sloot per 20 september 2012 een verzekering tegen inkomensverlies bij onder meer werkloosheid. Consument vroeg de verzekeraar op 21 november 2012 de werkloosheidsdekking met 20 procent te verhogen. Op 13 november hadden werkgever en adviseur een beëindigingsovereenkomst gesloten. Consument deed in verband met de werkloosheid een beroep op de verzekering gedaan. In het claimformulier met datum 25 januari 2013 staat als datum van de ontslagaanzegging 13 november 2012 vermeld. De verzekeraar wees de claim af omdat de datum van ontslag binnen drie maanden na ingangsdatum van de verzekering was. De werkgever stuurde vervolgens aan verzekeraar een beëindigingsovereenkomst met een andere datum, 21 december 2012.
De Commissie is van oordeel dat voldoende vaststaat dat de datum van de beëindigingsovereenkomst is aangepast nadat het verzoek om uitkering door verzekeraar was afgewezen en dat consument, nu hij deze aangepaste overeenkomst in 2013 heeft ondertekend, hierbij betrokken was. "De conclusie is dan ook dat sprake is van een gegronde verdenking van fraude door Consument", aldus de Geschillencommissie.
Uitspraak 2017-871.
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...