Adviseur moet klant meer dan 21 mille vergoeden

Kifid 2017 (deel logo)

Transparant Financieel Advies moet een klant 21.151,03 euro vergoeden, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-792. Adviseur is schadeplichtig omdat hij in de uitvoering van de opdracht toerekenbaar tekort is geschoten. 

Meer dan eens had de consument adviseur telefonisch en nadien via LinkedIn verzocht de administratieve afhandeling van de geruisloze fiscale omzetting van de KEW-polis naar het banksparen te bewerkstelligen, nu de omzetting kennelijk niet had plaatsgevonden en hem over de stand van zaken te informeren. Tevergeefs. De consument is pas tot afkoop van de verzekering overgegaan nadat hem was gebleken dat het fiscaal geruisloos omzetten blijvend onmogelijk was geworden. Consument heeft adviseur vervolgens aansprakelijk gesteld en om compensatie van zijn schade verzocht.

De Commissie is van oordeel dat "Adviseur in de uitoefening van zijn opdracht jegens Consument toerekenbaar tekort is geschoten. De Commissie komt tot dat oordeel nu Adviseur erkend heeft dat hij niet adequaat heeft gereageerd op het bericht van Consument op het moment dat laatstgenoemde aangaf dat de polis niet was voortgezet. Niet, althans onvoldoende heeft Adviseur weersproken dat hij diverse keren, reeds in 2013 en ook, zoals door Adviseur gesteld in maart 2014, door Consument benaderd was met de mededeling dat de polis niet naar ING was omgezet. Het lag op de weg van Adviseur op een dergelijke mededeling van Consument actie te ondernemen, hetgeen hij in elk geval binnen de in de offerte genoemde termijn van negen maanden heeft nagelaten."

Reactie toevoegen

 
Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...