Adviseur voert geen verweer; Geschillencommissie wijst vordering consument toe

Kifid 2017 (deel logo)

Geen verweer voeren bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) komt een adviseur (MRP Assurantiën) duur te staan. Om te precies te zijn 2.300 euro.

De Commissie stelt vast dat "de Adviseur na herhaaldelijk verzoek geen verweer heeft gevoerd. De stellingen van Consument dienen als vaststaand te worden beschouwd, nu de Adviseur deze niet heeft weersproken. Niet gebleken is dat de Adviseur niets te verwijten valt met betrekking tot het afhandelen van de schadeclaim van Consument. Voorts is het voor Consument onmogelijk zijn schade bij de verzekeraar van de tegenpartij te verhalen, daar de Adviseur in het bezit is van de originele herstelfactuur. De Commissie is van oordeel dat de vordering van Consument niet onrechtmatig of ongegrond voorkomt en dat de vordering, bij onvoldoende betwisting door de Adviseur, toegewezen dient te worden. De Commissie beslist dat de Adviseur binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument vergoedt een bedrag van 2.300 euro".

Consument had met tussenkomst van de adviseur Beperkt Casco-dekking gesloten bij Budgio (a.s.r.).De partner van de consument raakte op 25 april 2014 met het motorvoertuig betrokken bij een aanrijding. In mei 2014 liet de consument de schade aan zijn auto herstellen. De kosten hiervan waren 2.500 euro. Consument stuurde de originele factuur aan de adviseur. Hij wachtte vergeefs op afhandeling van de schade door de adviseur, die hij vervolgens voor 2.500 euro aansprakelijk stelde. De adviseur antwoordde toen in een mail dat de klant niet kon claimen onder de Beperkt Casco-dekking en dat hij een letselschadebureau had ingeschakeld dat de tegenpartij aansprakelijk had gesteld. Daarna bleef het stil.

Uitspraak 2017-819.

 

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....