Adviseurs enthousiast over dialoogsessie AFM

Theodor Kockelkoren

Zo’n 75 adviseurs woonden de dialoogsessie ‘In gesprek met de AFM’ bij. De volgetekende sessie leverde bruikbare tips op om de relatie tussen AFM en adviseurs te verbeteren. De AFM gaat met een aantal tips ook concreet aan de slag. Alleen al hierom werd de dialoogsessie bijzonder gewaardeerd door zowel AFM als adviseurs.

Dat de AFM nadrukkelijker dan ooit haar oor te luisteren legt bij de markt komt niet uit het niets. Ten eerste zal het provisieverbod een enorme impact hebben op alle partijen in de markt. AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren: “Zowel aanbieders, adviseurs als AFM zullen op hun weg nog veel tegenkomen. Het is goed om met elkaar het gesprek aan te gaan. Wij hebben namelijk het idee dat het contact tussen markt en AFM voor verbetering vatbaar is en dat de afstand onnodig groot is.” Daarnaast liet het SEO-onderzoek onder 8.000 financieel adviseurs zien dat de kloof tussen AFM en adviseurs groot is en dat die alleen gedicht kan worden als beide partijen toenadering zoeken. Ten derde zocht Michiel Denkers (Hoofd Toezicht AFM) in zijn VVP-column ‘Aftellen naar 2013’ nadrukkelijk de dialoog met adviseurs en gezien de vele reacties op zijn columns leek een bijeenkomst meer dan gerechtvaardigd. Voor de aanwezige adviseurs was het grootste leerpunt dat de angst voor de AFM als een instantie die bij het minste of geringste boetes oplegt  niet terecht is. De AFM staat open voor vragen en opmerkingen. Wie zich bijvoorbeeld bij de AFM meldt met een vraag of een dilemma, wordt absoluut niet automatisch in het verdachtenhoekje geplaatst. Dat doet de AFM alleen maar als er concrete signalen zijn van bijvoorbeeld consumenten. Ook bleek dat de AFM wel degelijk goed luistert naar de adviesmarkt en open staat voor suggesties om het beleid aan te passen. Op verzoek van de AFM kwamen de aanwezige adviseurs met heel wat tips om de kloof tussen adviseurs en AFM te verkleinen. Zo zou er een soort leeswijzer dienen te komen om de boetes die de AFM oplegt beter te kunnen begrijpen, zou de AFM toegankelijker voor de markt moeten zijn met bijvoorbeeld inloopspreekuren en zal de AFM meer moeten uitstralen dat iedereen die momenteel een AFM-vergunning heeft wel degelijk integer en professioneel zijn vak uitoefent. Stuk voor stuk ideeën waar de AFM werk van gaat maken. Ook bleken adviseurs behoefte te hebben aan best practices, heldere en duidelijke communicatie en willen ze bij bewezen goed gedrag ook de ruimte hebben voor zogenoemde ‘short cuts’ in hun advisering, een ruimte die er volgens Kockelkoren al is. Tevens willen adviseurs dat de AFM de kosten in toom houdt. Kockelkoren: “Dat zullen wij zeker doen. De kosten zijn de laatste jaren ook op hetzelfde niveau gebleven. Toch heb ik ook slecht nieuws. De overheid heeft tot nu toe voor dertig procent in de kosten van de AFM bijgedragen en deze bijdrage verdwijnt. Dit zal wel degelijk een kostenverhogend effect hebben.” Ook gaven de adviseurs nog tips aan zichzelf: om een echte stem te hebben in het politieke krachtenveld is het van belang dat adviseurs zich eindelijk verenigen. Daarnaast omarmden de adviseurs het credo: een betere financiële wereld begint bij je zelf. “Straal uit dat je in je eigen meerwaarde en in de adviessector gelooft. Als je er zelf niet in gelooft, hoe kan de consument er dan wel in geloven?”
Conclusie van nagenoeg alle aanwezige adviseurs: een geslaagde sessie voor alle partijen: adviseurs raakten hun angst voor de AFM kwijt en beseften dat de AFM wel degelijk naar hen luistet en signalen oppakt. De AFM kwam nog beter te weten wat er in de markt leeft en kreegt tips hoe de relatie met de adviessector verbeterd kan worden. Deze bijeenkomst zal daarom in ieder geval een vervolg krijgen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - 5 december 2012

een vervolg ? hmmm.... Een eerste consult is gratis, daarna hebben adviseurs tegenwoordig een uurtarief. Het punt dat Theodor Kockelkoren nu een expliciet bevestigde wat Jurjen Oosterbaan Martinus zei, was zeer verhelderend. Hij zei dat een advies volgens de wet 'passend' moet zijn en dat dit o.a. kan betekenen dat professionele adviseurs die hun klant goed kennen (geldt dus niet voor DW en banken), voor een eenvoudige direct ingaande lijfrente van 10.000 euro koopsom geen uitgebreid klantprofiel en adviesrapport van 80 pagina's hoeven te maken met 50 verschillende offertes. Dat was voor mij de middag al waard. Ik begreep eruit dat wanneer je wensen en doelstelling al weet, je deze kunt resumeren, een passend advies kort kunt motiveren en als jij dat verdedigbaar acht, dan is het volgens de wet een passend advies. Vertrouwen op je eigen vakbekwaamheid. De AFM gaat vanaf nu uit van de professionaliteit van het overgebleven intermediair en niet meer zoals eerder, dat het alleen maar provisie-jagers zijn. Innocent until proven guilty zullen we maar zeggen.

Rob van Sneladvies.nl - 5 december 2012

Fijn dat de AFM eindelijk belangstelling heeft voor het overgebleven intermediair. Een gemiste kans dat ze dat niet eerder gedaan hebben. Het gaat tenslotte over ons en onze toekomst!

Joost - 5 december 2012

@Boudewijn. U heeft geheel gelijk dat CFD als enige intermediaire organisatie begrijpt wat het intermediair beweegd. Ook werd op bovenstaande bijeenkomst door Adfiz bij monde van Robert-Jan van Loon bevestigd dat zij het verlengstuk van de AFM zijn. Hij was erg in zijn schik door te stellen dat hij en Hartman de AFM bijzonder goed verstaan doordat zij zelf uit het AFM-nest komen en ook Adfiz onlangs een medewerker heeft ondergebracht bij de AFM. Ik vraag mij echt oprecht af hoe het ooit zover met Adfiz heeft kunnen komen?

Careltje - 5 december 2012

Eerst zien en dan geloven! Let wel, de afm is een overheidsinstantie en de recente geschiedenis leert wel hoe betrouwbaar de overheid is (niet dus). Ik ben gedurende een jaar bereid mijn "vijanddenken" en gebleken juiste wantrouwen in te ruilen voor de "benefit of the doubt". De publieke uitingen van de afm over het huidige intermediair (heel wat meer respect) maar vooral hun houding richting de echte marktbedervers en crisisveroorzakers, de verzekeraars en de banken, zullen over een jaar leidend zijn voor mijn standpuntbepaling alsdan.

Pollo - 5 december 2012

Vergeet ik nog 1 tip: zou de AFM bereid zijn de door haar te verzenden consumentennieuwsbrief aan bv. Adfiz voor te leggen alvorens deze te verzenden? Ik erger me regelmatig aan de -in mijn optiek- tendentieuze uitspraken, die ingrijpen in de adviespraktijk, zoals over gratis hersteladvies, de advieskosten moeten in verhouding met de premie.

Maarten - 5 december 2012

Uit het artikel blijkt dat de meeste adviseurs tevreden waren over de dialoog met de AFM. Het waren echter maar 75 adviseurs, en ik mocht daar niet bij zijn. Natuurlijk is het een begin, maar op deze manier duurt het wel erg lang om 8000 adviseurs te overtuigen van het feit dat de AFM nuttig werk doet. De hele sessie is alweer vergeten wanneer één AFM'er weer een verkeerde toon aanslaat. Dus AFM, niet alleen alles goed uitleggen bij 75 adviseurs, maar altijd en overal wanneer je weer in het nieuws komt.

Pollo - 5 december 2012

@ Maarten, het was volgens de aanwezigen een zeer positieve bijéeenkomst( ik ben gebeld door een colega, die pollo in real life kent) . We moeten ntauurlijk afwachten of de persoonlijke ervaringen nu ook worden opgepakt door het insittuut AFM. Ik zou me kunnen voorstellen dat er een vervolsessie komt, aan de andere kant hoeft niet elk intermediar persoonlijk overtuigd te worden. Ik hoor een opreche wens om toch ook te zorgen voor laagdrempelige toegang tot onafhankelijk advies. Ik doe noem de drie B's betrouwbaar bereikbaar betaalbaar.( met dan aan de chairwoman van PostNL)

minister van excessieve beloning - 5 december 2012

een maandelijkse beloning van ruim EUR 45.000 is voor een bestuurder niet slecht. Van mij mag deze man dat verdienen. Maar is balkenende norm niet wat rechtvaardiger? gelijke monniken gelijke kappen

Boudewijn - 5 december 2012

@Ome Joop, De dialoogsessie stond in het teken van hoe men de samenwerking kan verbeteren en niet in het teken van de bovematige beloning der AFM directie leden. Dit werd dan ook niet ingebracht. Toen Kockelkoren aangaf dat de overheid haar subisidie gaat intrekken en dit zal leiden tot kostenverhoging was het Herdink van CFD die voorstelde om de kosten volledig te laten vergoeden uit de hogere assurantiebelasting opbrengsten. Zo komen de kosten bij de consument te liggen en onstaat er een zuiver marktmodel. Maar het is niet aannemelijk dat dit overigens uitstekende voorstel door het ministerie wordt overgenomen. Opvallend was dat de overige brancheorganisaties schitterde door stilzwijgen en het telkens Herdink van CFD was die de toon zette. Het was weer eens te meer duidelijk dat CFD als enige organisatie begrijpt wat er in het veld gebeurd en concreet met oplossingen komt daar waar de andere zichzelf alleen maar op de borst slaan en weinig tot niets presteren.

Ome Joop - 5 december 2012

@pollo - Heeft iemand de vraag gesteld hoe de AFM aankijkt tegen een bestuurder met een beloning van 550.000 euro, die dan kleine ondernemers de maat moet nemen over hun eventuele excessieve beloning? Daar kan makkelijk 50% van af, zeker nu de klus bijna geklaard is.

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...