Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

ontevreden

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus een kwartaalmeting van Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).

Volgens Ingage is de trend niet van toepassing op circa tien geldverstrekkers. Dat geldt in ieder geval voor de geldverstrekkers die het hoogst worden gewaardeerd door de adviseurs die samenwerken met Ingage (in volgorde van waardering): Triodos Bank, ING, Lloyds Bank, Obvion en MUNT en ook niet voor a.s.r. ABN Amro Bank, Allianz en NIBC, die allen marktaandeel winnen. Bij partijen die niet genoemd worden, daalt de tevredenheid van adviseurs en binnendienstmedewerkers van advieskantoren.

Ingage noemt het opvallend dat de maand november de maand met de laagste tevredenheid is sinds de uitbraak van de coronapandemie begin 2020. "Dit gezien het feit dat er het afgelopen kwartaal geen pieken waren in hypotheekaanvragen en geldverstrekkers nauwelijks tot geen achterstanden hadden (in tegenstelling tot Q2/Q3 van 2022). De oorzaken van deze afname moeten dus elders worden gezocht."

De afname in tevredenheid wordt volgens Ingage vooral veroorzaakt door de groeiende invloed van wet- en regelgeving, met name op het gebied van CDD/witwascontroles en strengere eisen aan explains/maatwerk. "Deze ontwikkelingen hebben bij acceptanten veel onzekerheid teweeggebracht. Daarnaast zien we een toename van complexere aanvragen, met name in verband met echtscheidingen. Mogelijk dat bepaalde geldverstrekkers hun capaciteit ook wat meer hebben afgeschaald door de kanteling van de markt vorig jaar"

"Adviseurs waarderen doorgaans snelheid, meedenken, flexibiliteit en duidelijke communicatie bij aanbieders. Het zijn juist deze aspecten waar steeds meer ontevredenheid over wordt geuit, zoals blijkt uit de gegeven toelichtingen. Klachten variëren van trage doorlooptijden, te kritische en twijfelachtige acceptanten, en het opvragen van overmatige aanvullende documenten, tot gebrekkige terugkoppeling en het niet nakomen van beloften. Technische problemen en systeemkwesties, onduidelijke eisen en een gebrek aan kennis van het eigen acceptatiekader dragen bij aan de lijst van grieven. Vooral wanneer het bestaande klanten van de desbetreffende geldverstrekker betreft, is het onbegrip des te groter."

Veel adviseurs geven aan dat er behoefte is - buiten klantgericht/oplossingsgericht meedenken - aan duidelijke richtlijnen vanuit geldverstrekkers. "Bijvoorbeeld over wat er specifiek wordt verwacht als het gaat om de 'herkomst eigen middelen', zoals een bankafschrift, de IB-aangifte van het vorige jaar, of de nota van afrekening van de verkoop van de vorige woning. Duidelijkheid hierover zou veel tijd besparen voor zowel adviseur als de klant."
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

ABN Amro noteerde in het tweede kwartaal een nieuwe woonhypotheekproductie van 2,8 miljard euro. Dat is vier procent minder dan in het eerste kwartaal en 59 procent...

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Menno Luiten nieuwe directeur MUNT Hypotheken

Menno Luiten nieuwe directeur MUNT Hypotheken

Menno Luiten (50) wordt per 1 september 2023 de nieuwe directeur van hypotheekverstrekker MUNT Hypotheken. Hij wordt verantwoordelijk voor de verdere groei en de...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...