Aegon niet voor de poes...

Hond TB

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-200.

De consument deed een beroep op de verzekering gedaan voor een operatie aan de knie van de hond. Daarna heeft zij nog twee claims ingediend. Omdat een discrepantie bestond tussen de verschillende toegezonden medische stukken heeft Aegon onderzoek laten doen. Bij brief van 4 januari 2017 heeft de verzekeraar consument meegedeeld dat uit zijn onderzoek is gebleken dat zij de verzekering heeft gesloten met het doel een uitkering te verkrijgen voor een knieoperatie van de hond waarvan voor aanvraag van de verzekering bekend was dat deze zou worden uitgevoerd. Aegon heeft de consument in de genoemde brief meegedeeld dat zij de verzekering per direct heeft beëindigd en dat zij de uitkeringen die zij heeft gedaan, voor een bedrag van 778,90, terugvordert. Verder heeft Aegon de onderzoekskosten van 1.623,42 teruggevorderd. 

De vrouw vorderde dat Aegon de in rekening gebrachte onderzoekskosten op z'n minst matigde.

De Commissie is echter van oordeel dat de onderzoekskosten de grenzen van de redelijkheid niet overschrijden. "De enkele omstandigheid dat de bij Consument in rekening gebrachte onderzoekskosten hoger zijn dan het bedrag waarvoor Consument een beroep op haar verzekering heeft gedaan, brengt niet zonder meer mee dat niet is voldaan aan de dubbele redelijkheidstoets. Voor het onderzoek naar aanleiding van het bij Verzekeraar gerezen vermoeden van fraude was een deugdelijk onderzoek met een bezoek aan de dierenarts van essentieel belang en dat brengt kosten mee. Gezien de aard en ernst van de verdenking was een simpel telefoontje van Verzekeraar met de dierenarts wenselijk noch voldoende. Naar het oordeel van de Commissie zijn deze kosten daarom in redelijkheid gemaakt." 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...