AFM: premietrends niet actief melden binnen Wft-zorgplicht

AFM (logo)

Financieel adviseurs hebben in elk geval op grond van de Wft geen actieve plicht klanten over algemene trends in premiewijzigingen in te lichten, zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). 

Naast de Wft-zorgplicht bestaat de civiele zorgplicht. De laatstgenoemde wordt zowel door de civiele rechter als het Kifid ingevuld. Het Kifid oordeelde in juli, dat een adviseur een bedrag voor misgelopen premieverlaging aan een klant moet vergoeden. 

De AFM scherpte gisteren haar richtlijnen voor nazorg voor financieel adviseurs aan, mede naar aanleiding van een stelling op de website van VVP.. De vraag of de adviseur nu wel of niet actief algemene trends over bijvoorbeeld premiedalingen aan de klant moet melden, bleef echter boven de markt hangen.

Geen definitie

De AFM verwijst desgevraagd naar verplichtingen die voorvloeien uit de Wft-zorgplicht. “De financiële dienstverlener moet gedurende de looptijd van het financieel product de klant informeren over wezenlijke wijzigingen in essentiële (precontractuele) productinformatie. De Wft geeft geen definitie van ‘wezenlijke wijzigingen’. Belangrijk is in ieder geval dat de Wft spreekt over precontractuele informatie -informatie die op grond van art. 4:20, eerste lid, Wft moet worden verstrekt. Het moet dus gaan om wijzigingen in de informatie die bij de totstandkoming van de overeenkomst, over product of dienst, met de consumenten is gedeeld.”

Relevante wijzigingen

De Autoriteit benadrukt dat het ‘relevante, wezenlijke wijzigingen’ moet betreffen. “Daar zou je onder kunnen verstaan wijzigingen in informatie die dermate belangrijk zijn dat die de cliënt ertoe kan brengen (het verloop van) de dienstverlening of het product (opnieuw) te bezien. Algemene trends over premiedalingen of -stijgingen in de markt vallen daar ons inziens niet onder. Daarin kan de Wft-zorgplicht dus verschillen van de civiele zorgplicht, getuige ook de Kifid uitspraak.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 23 november 2018

Daar kunnen we wat mee. Nu het Kifid nog terug in het hok.

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...