Afm: "banken komen zorgplicht niet na"

Theodor Kockelkoren

De AFM wil de bevoegdheid krijgen om hypotheekverstrekkers te dwingen hun zorgplicht na te komen bij klanten die een betalingsachterstand met hun hypotheek oplopen.


Banken en verzekeraars moeten niet alleen een passend hypotheekadvies geven, maar vroegtijdig eventuele betalingsproblemen bij hun klanten signaleren om te voorkomen dat zij uit hun huis worden gezet. “Onze indruk is dat banken dat onvoldoende doen,” aldus AFM-bestuurslid Theodor Kockelkoren in de Zembla-aflevering ‘Horrorhypotheken’ afgelopen vrijdag. De politiek moet het toezicht van de AFM verruimen over de hele looptijd van de hypotheek, meent Kockelkoren: ”We willen een doorlopende zorgplicht creëren waarop we kunnen ingrijpen daar waar nodig is.” De AFM constateert dat eerdere waarschuwingen van de toezichthouder aan het adres van de hypotheekverstrekkers over risicovolle hypotheken (in 2003 over de beleggingshypotheek en in 2009 over de aflossingsvrije hypotheek) niet ter harte zijn genomen. Momenteel heeft de AFM niet de wettelijke bevoegdheid om de hypotheekverstrekkers te kunnen dwingen zich aan hun zorgplicht te houden. Kockelkoren: “Dat vinden we een gemis, want we kunnen wel aan het begin, bij het eerste hypotheekadvies, ingrijpen als dat niet goed gaat. Maar we niet kunnen niet ingrijpen als gedurende de rit de bank niet in het belang van de klant handelt.” Vorig jaar riep de AFM de hypotheekverstrekkers op eventuele problemen van hun klanten met de betaling van hun hypotheekverplichtingen vroegtijdig te signaleren om betalingsachterstanden en huisuitzettingen te voorkomen. Maar AFM-bestuurder Kockelkoren ziet geen aanwijzingen dat deze oproep gehoor vindt bij de hypotheekverstrekkers: “De banken hebben hier in enige mate actie op ondernomen, maar onze indruk is dat dat onvoldoende systematisch gebeurt.” Hij voegt daaraan toe: “Op het moment dat er in het verleden een hypotheek is verstrekt waarvan iemand nu knel komt te zitten, dan moet je zo snel mogelijk proberen bij te sturen. Dat kan de consument niet zelf bedenken, daar moet de bank bij helpen.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...