AFM bereidt reclameverbod schadelijke financiële producten voor

AFM gebouw

De AFM bereidt een reclameverbod voor schadelijke financiële producten voor. De toezichthouder is daarvoor een consultatie van de markt gestart.

Aanleiding voor de maatregel is de vaststelling door verschillende Europese toezichthouders dat bepaalde schadelijke financiële producten op grote schaal en op agressieve wijze aan consumenten worden aangeboden. Dit leidt veelal tot een schadelijke situatie. Consumenten kunnen met deze producten snel geld verliezen, terwijl het op lange termijn niet goed mogelijk is winst te maken. De minister van Financiën heeft in september 2016 op advies van de AFM aangekondigd dat er een reclameverbod komt voor bepaalde financiële producten.

“De huidige lage-rente en digitalisering zijn een belangrijke voedingsbodem voor de opkomst van schadelijke online financiële producten. Ook hebben we hier te maken met partijen die vanuit het buitenland deze producten aanbieden,” zegt Merel van Vroonhoven, voorzitter van de AFM. “Daarom is het voor de AFM een prioriteit consumenten te beschermen tegen producten die tot grote verliezen leiden of met hoge kosten gepaard gaan. Met het reclameverbod krijgen we een belangrijk middel in handen in de strijd tegen giftige producten.”

 

Risicovolle beleggingsproducten

De AFM heeft onderzocht welke financiële producten in aanmerking komen voor het reclameverbod. Tijdens dit onderzoek heeft de AFM onder meer gesproken met marktpartijen en andere Europese toezichthouders.

De AFM wil de volgende beleggingsproducten aanwijzen voor het reclameverbod: binaire opties, warrants, coco’s, cfd’s met een mogelijkheid tot restschuld, cfd’s met een hefboom van 10 of hoger, turbo’s met een hefboom van 10 of hoger, futures met een hefboom van 10 of hoger.

 

Reclameverbod voor flitskredieten
Daarnaast wil de AFM kredieten met een korte looptijd en een zeer hoge kredietvergoeding (de zogeheten flitskredieten), maar ook kredieten met een langere looptijd met een zeer hoge kredietvergoeding, aanwijzen voor het reclameverbod. Hierdoor krijgt de AFM de mogelijkheid om op te treden tegen (buitenlandse) online aanbieders van flitskrediet.

 

Het ministerie van Financiën is tegelijkertijd de consultatie 'Reclameregels inzake risicovolle financiële producten' gestart. Financiën licht toe: "De concept algemene maatregel van bestuur die het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft wijzigt, regelt met het oog op de bescherming van belangen van consumenten dat de AFM financiële producten kan aanwijzen ter zake waarvan geen reclame-uitingen mogen worden gedaan die zijn gericht op consumenten in Nederland. Deze bevoegdheid van de AFM ziet op reclame-uitingen door financiële ondernemingen ter zake van financiële producten, zoals binaire opties, die in beginsel ongeschikt zijn voor consumenten omdat deze financiële producten inherent risicovol, speculatief of te complex van aard zijn. Indien consumenten dergelijke financiële producten verwerven, kunnen zij in korte tijd aanzienlijke en (voor hen) niet voorzienbare verliezen belopen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

Een verdere daling van de huizenprijzen kan er volgens de AFM voor zorgen dat woningen onder water komen te staan. “Dit zal dan met name gelden voor huishoudens...

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...