AFM helpt Consument slimmer beleggen

AFM (logo)

De AFM heeft de Internationale dag van de Consument aangegrepen om consumenten te helpen slimmer te beleggen. De AFM zegt dit vaker te zullen gaan doen.

Volgens de AFM helpen een drietal stappen bij een goede aanpak om slimmer te beleggen.

Stap 1: Bepaal je beleggingsdoel en check of dat nog haalbaar is.Ruim de helft van de beleggers heeft niet bepaald wat hij wil bereiken met beleggen. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM eind 2012. En dat terwijl slim vermogen opbouwen juist begint met het hebben van een doel.Hoeveel geld heb je nodig en wanneer heb je dat nodig? Hoe bereik je vervolgens je doel? Ruim een kwart van de beleggers die wel een doel heeft, controleert tijdens de looptijd van de belegging niet of dat haalbaar blijft. Zo weet je niet of je nog op schema ligt.

Check daarom jaarlijks of je doel nog haalbaar is. Daarmee houd je zicht op je financiële toekomst en heb je nog tijd om bij te sturen als het even minder goed gaat.
Stap 2: Wees realistisch over rendement en doe een jaarlijkse check. Veel beleggers worden bij hun keuze voor beleggen vooral geprikkeld door het te behalen rendement. Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat beleggers de komende drie jaar gemiddeld een jaarlijks rendement van 10,6 procent verwachten. De afgelopen drie jaar was het gemiddelde rendement van de AEX slechts 0,7 procent (exclusief dividend). De grootste optimisten blijken ook nog eens het minst te controleren welk rendement zij daadwerkelijk behaald hebben. Ruim de helft van de beleggers weet bovendien niet welk rendement ze in 2011 hadden. Voorkom teleurstellingen in de toekomst en check welk rendement je hebt behaald. Daarmee houd je zicht op je eigen financiële situatie.
Stap 3: Kijk kritisch naar de kosten en switch zo nodig naar een ander product of aanbieder. Bijna zes op de tien beleggers heeft geen idee hoe hoog de kosten zijn die zij gemiddeld per jaar betalen. Juist de kosten hebben een belangrijke invloed op het nettorendement van de beleggingen. Het loont daarom om de totale kosten van verschillende beleggingsdiensten met elkaar te vergelijken en zo nodig over te stappen naar een andere aanbieder. Overstappen is voor veel beleggers een grote stap, blijkt uit ons onderzoek. Slechts 7 procent van alle beleggers is in de afgelopen drie jaar gewisseld van aanbieder. Zeven op de tien beleggers zijn zelfs nog nooit overgestapt. Toch kan dat verstandig zijn. Houd grip op je eigen financiële situatie en vergeet niet dat je altijd de mogelijkheid hebt om over te stappen, aldus de toezichthouder.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 18 maart 2013

Wederom beschamend. Het onderzoek geeft onomstotelijk aan dat "het volk" niet moet beleggen. Maar nee de AFM doet er een schepje boven op door te suggereren, dat de koersverliezen echt wel te voorkomen zijn als je je doelen goed voor ogen hebt. Beste AFM het debacle van het volkskapitalisme (de burger aan het roer met zijn eigen beleggingen) is dat 8 van de 10 mensen of te druk zijn, te laat zijn, of botweg de kennis ontberen om op tijd te reageren, danwel een goede strategie te kunnen bedenken. Dit overlaten aan de vermogensbeheerders met het beleggingsrisico bij de consument laten liggen is om problemen vragen. De woekerpolis, -beleggerrekening, -pensioenregeling etc. Hoe meer de vermogensbeheerder de kosten moet drukken des te vaker gaat hij handelen de kachel moet nu eenmaal branden op een nieuwe dag. En in die handel, daar zit nu juist het risico van koersdalingen en daar valt niet tegen aan te sparen. Dus om warm te blijven in ons kikkerlandje geldt nog steeds voor 80% van de mensen sparen op een bankrekening. Inflatie??? Inflatie, dat ben jezelf. Gewoon iets meer sparen dan lost de inflatie ook op als sneeuw voor de zon. Wanneer dit allen maar gaat om een rendements verschil van 2 of 3% dan kun je beter die paar procent harder sparen dan de risico's op koersverliezen en inhalige vermogensbeheerder lopen.

Edwin Herdink - 15 maart 2013

De vraag is, dient de AFM voor het geven van beleggingsadvies vergunningplichtig te zijn of is art 1:1 van de WFT zo samengesteld dat de AFM alle ruimte heeft om als toezichthouder op de stoel van de adviseur te gaan zitten? Zo ja, dient deze wet dan niet te worden aangepast ter bescherming van consumenten tegen eventuele malafide belegginsadviseurs die zonder enige vorm van kennis en opleiding dit wetsartikel in hun eigen voordeel weten toe te passen?

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...