Afm: informatie bij aflopen lijfrente onder de maat

AFM gebouw

Consumenten met een lijfrentepolis moeten tenminste drie maanden voor expiratie worden geïnformeerd over mogelijke alternatieven. Het Verbond van Verzekeraars reageert hiermee op onderzoek van de AFM waaruit blijkt dat de informatieverstrekking bij expirerende lijfrentes onder de maat is.

 

Een aantal verzekeraars informeert de klant niet tijdig en onvoldoende over zijn expirerende lijfrente, zo blijkt uit het onderzoek. De klant krijgt bijvoorbeeld pas anderhalve maand voor de expiratiedatum informatie. Ook is het onduidelijk welke vormen van dienstverlening er zijn. Bovendien is de informatie op de websites van verzekeraars in een aantal gevallen te summier. De verschillende productkenmerken komen bijvoorbeeld onvoldoende aan bod.

Behalve naar de informatieverstrekking heeft de AFM bij vijf partijen gekeken naar de adviesdienstverlening bij expirerende lijfrentes. Deze verkenning baart de AFM zorgen omdat bij drie partijen de adviesdienstverlening in 2012 nog niet op orde was. In totaal deed de AFM onderzoek naar 27 adviesdossiers bij twee verzekeraars, een bank en twee zelfstandige grote advieskantoren. Bij drie van de vijf partijen bevatte de meerderheid van de adviesdossiers niet alle klantinformatie die noodzakelijk is om passend te kunnen adviseren. Veelal was het onduidelijk welk advies is gegeven, werd het gegeven advies slechts summier gemotiveerd en werden niet alle relevante productkenmerken in een productvergelijking meegenomen. Het is daardoor in veel gevallen onzeker of het geadviseerde product aansluit bij de wensen en de situatie van de klant.

Hoewel het onderzoek "verkennend van aard was en het om een deelwaarneming gaat", geven de uitkomsten volgens de AFM aanleiding tot zorg over het marktbrede kwaliteitsniveau van de advisering over deze producten. Daarnaast roepen de uitkomsten de vraag op of de aanbevelingen uit eerdere AFM-onderzoeken naar adviesdienstverlening bij hypotheken en pensioenen worden toegepast bij andere ingewikkelde financiële producten als expirerende lijfrentes. De AFM zal over de adviesdienstverlening in gesprek gaan met de sector. Bovendien is de kwaliteit van de adviesdienstverlening bij impactvolle en complexe producten volgend jaar een speerpunt in het toezicht.
 

Aanbevelingen

Klanten moeten volgens de AFM minstens drie maanden voor expiratie van hun lijfrente informatie krijgen over de verschillende mogelijkheden. De AFM verwacht dat zowel verzekeraars als banken hun informatieverstrekking tegen het licht houden en, waar nodig, verbeteren.

Het Verbond van Verzekeraars neemt de aanbevelingen ter verbetering van de informatieverstrekking meteen ter hand. "Bij een expirerende lijfrente kan het lonen om verschillende producten met elkaar te vergelijken", aldus het Verbond. "Daarom is het belangrijk dat de klant goede informatie en voldoende tijd krijgt om te kunnen kiezen Als de consument dat wil kan hij zich hierbij laten ondersteunen door een (onafhankelijk) adviseur."

 

Het Verbond vindt het van belang dat de consument zich goed kan informeren en desgewenst laten adviseren. "Om deze reden hebben verzekeraars eerder het voortouw genomen bij het bieden van meer switchmogelijkheden bij schadeverzekeringen via de richtlijn ‘geïnformeerde verlenging’. Het instellen van een termijn voor tijdige informatieverstrekking bij lijfrentes borduurt daar op voort. Ook zullen verzekeraars hun informatievoorziening tegen het licht houden en waar mogelijk verder verbeteren."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...