Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Cover special Hersteladvies

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM. De toezichthouder raadt consumenten die onzeker zijn over hun beleggingsverzekering aan snel actie te ondernemen.

UIt het consumentenonderzoek (dat eind 2012 werd uitgevoerd) blijkt dat er veel onduidelijkheid en onzekerheid is onder consumenten. Een op de vijf huishoudens weet niet of ze hun doelkapitaal halen. Van ruim twee op de drie polissen is onbekend hoeveel financiële schade ermee is geleden. Een half miljoen huishoudens weet niet of ze een beleggingsverzekering hebben. Van de 800.000 huishoudens die wel weten of ze hun doelkapitaal halen, verwacht driekwart een financieel gat.

De beleggingsverzekeringen zijn hoofdzakelijk afgesloten voor het aflossen van de hypotheek of als aanvulling op het pensioen. "Door bijtijds aandacht te besteden aan de beleggingsverzekering is het nog mogelijk om financiële gaten te dichten of om zich anders voor te bereiden op de nieuwe situatie. Verzekeraars bieden nu nog regelingen van tijdelijke aard. Hoe meer tijd totdat de verzekering afloopt, hoe meer mogelijkheden", aldus de toezichthouder die op haar website een overzicht van de mogelijkheden heeft opgenomen.

Verzekeraars en adviseurs hebben beide een verantwoordelijkheid om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen om hun doelkapitaal toch zoveel mogelijk te behalen. De consument kan volgens de AFM bij zijn oorspronkelijke adviseur terecht voor een kosteloos hersteladvies. Eind maart heeft VVP de Special Hersteladvies uitgebracht met direct toepasbare checklists en tools voor advieskantoren.

Het Verbond van Verzekeraars steunt de oproep van de AFM aan consumenten met een beleggingsverzekering om hun financiële situatie kritisch tegen het licht te houden. Volgens het Verbond doen consumenten er verstandig aan advies te zoeken en na te gaan hoe ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden tot wijziging van de polis in het kader van het zogeheten ‘best of class-beleid’ van verzekeraars.
Het afgelopen jaar hebben verzekeraars onder meer bijeenkomsten belegd en rekentools ter beschikking gesteld. Ook hebben ze polissen actief omgezet of kosten verlaagd. Hoewel consumenten jaarlijks van hun verzekeraar een overzicht met de waarde en het prognosekapitaal van hun polis ontvangen, is het volgens het Verbond opmerkelijk dat veel consumenten, blijkens het AFM-onderzoek, zeggen weinig kennis te hebben van de eigenschappen van zijn polis. In overleg met de AFM gaat het Verbond na hoe de effectiviteit van het activeringsbeleid kan worden verbeterd. Evenals de AFM ziet het Verbond hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de adviseur. Ook adviseurs worden door het Verbond en de aangesloten verzekeraars ondersteund bij het geven van gratis hersteladvies.
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...