AFM legt uit waarom kosten toezicht in 2015 zijn gestegen

Merel van Vroonhoven (portret)

Uitbreiding van het aantal medewerkers en verdere professionalisering van de eigen organisatie. Dat zijn volgens de AFM de redenen waarom de kosten van het toezicht in 2015 zijn gestegen,

De AFM legt dit uit bij de publicatie van de Agenda 2015. De toezichthouder schrijft: "De begrote totale lasten 2015 (87,2 miljoen euro) zijn 3 procent hoger dan in de begroting 2014 (84,3 miljoen euro). De hogere lasten worden grotendeels veroorzaakt door hogere personeelslasten als gevolg van een stijging van de begrote gemiddelde bezetting met 40 naar 610 fte. Er wordt onder meer extra capaciteit ingezet op de thema’s ‘Financiële dienstverlening aan zakelijke partijen is passend’, ‘De effectenmarkten functioneren eerlijk en efficiënt en de infrastructuur blijft bestendig’ en ‘De kwaliteit van governance, verslaggeving en accountantscontrole gaat omhoog’, en er zal extra aandacht besteed gaan worden aan de AFM-brede onderwerpen ‘gedrag en cultuur’, technologische ontwikkelingen en inzicht in consumentengedrag. Daarnaast reserveren wij middelen om te werken aan de verdere professionalisering van de eigen organisatie."

De AFM merkt op dat de totale lasten 1,2 miljoen euro liggen onder het in overleg met het ministerie van Financiën bepaalde externe kostenkader van 88,4 miljoen.

In 2014 daalden de begrote totale lasten juist, met 1 procent ten opzichte van de begroting 2013. De AFM betitelde de daling toen als het netto effect van de uitbreiding voor nieuwe taken (met 7 fte's tot 570), een efficiëntere uitvoering van werkzaamheden en lagere pensioenlasten.

In zijn reactie op de eind vorig jaar verspreide concept-agenda 2015 plaatst het Verbond van Verzekeraars een kritische kanttekening bij de stijging. Directeur Leo de Boer schrijft: "De begrote totale lasten zijn 3 procent hoger dan in de begroting van vorig jaar. Dat wordt grotendeels veroorzaakt doordat de gemiddelde personele bezetting 7 procent stijgt van 570 naar 610 fte. Deze ontwikkeling staat in contrast met de ontwikkelingen in de verzekeringssector. Producten worden vereenvoudigd, de individuele levensverzekeringsmarkt krimpt, de schadeverzekeringsmarkt is verzadigd, er is een sterke focus op kostenbesparing, organisaties worden compacter en steeds meer verzekeraars consolideren. Daar waar de sector rationaliseert verwacht de sector dat de toezichthouders mee ademen. Maatvoering en proportionaliteit in het toezicht zijn naar onze mening van groot belang, zeker in een tijd van rationalisatie. Een kleinere, stabielere en eenvoudigere sector zou aldus tot kleiner extern toezicht moeten leiden en daarmee tot lagere kosten. W dringen er bij u op aan uiterst terughoudend te zijn bij het aannemen van extra personeel."

Er is geen reactie van de adviseursorganisaties bekend.
Behalve de thema's waar zij in 2015 extra aandacht aan besteedt, handhaaft de AFM de negen toezichtthema's uit 2014.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 14 januari 2015

@ Albert, wijs gesproken ! Ik vergelijk maar met voetbal....De toezichts kosten ( de politie die elke week op de been komt) wordt betaald door de belastingbetaler......Wij allemaal dus. Waarom is het bij verzekeren en bankieren dan anders.....?

Theo van Geel - 14 januari 2015

AFM breidt taken uit met beleidsadvies, i.c. pensioenstelsel in Nederland. Terwijl de overheid haar bijdrage aan de AFM stopt. Heel bijzonder. Zo kun je de inhuur van extern advies prima terugdringen zeg. NB: "Er is geen reactie van de adviseursorganisaties bekend". WAAR BLIJVEN WE. WE WORDEN WEER EENS HARD GERAAKT HOOR!

Albert van der Poll - 14 januari 2015

extra toezicht op zakelijke diensten, effectengedoe en accountants. Met alles heb ik niks van doen. Verzekeraars betalen procentueel de helft van wat het intermediair betaalt (ik begrijp dat er minder verzekeraars zijn dan intermediairs, hoor) Procentueel zijn de kosten van wet- en regelgeving plus opleidingseisen al veel hoger voor de kleine bedrijven. Juist de categorie waar de consument van aangeeft dat die hem het best kan helpen, en die het minst betrokken is bij schandalen (of hebben jullie ook zo lekker gerenteswapt, geliborfraudeerd, bijzonder beheerd, vastgoedgeblunderd woekerkosten in rekening gebracht) moet het meest betalen, en heeft de meeste moeite om het hoofd boven water te houden. Ik wed dat er over gewone lokale bedrijven helemaal niet zoveel klachten zijn. Als er klachten zijn, dan is dat met een eenvoudig onkruidstekertje te verhelpen. Sociale controle en kleinschaligheid zorgen ervoor dat hier helemaal geen excessief toezicht nodig is. Dan is het redelijker de kosten meer bij de risicogroepen neer te leggen, of liever nog, deze uit overheidsmiddelen te betalen, als het zo'n algemeen nut heeft. Nu rekenen we de toezichtskosten door aan de consument, die hierdoor mogelijk eerder kiest om zijn zaken zonder gebruikmaking van advies te gaan regelen. Een averechts effect.

Jeffrey Leichel - 14 januari 2015

Je zou eigenlijk de kosten voor toezicht moeten baseren op de winst van bedrijven waarop toezicht wordt gehouden. En dan een progressieve staffel zoals bij loon. Dan blijft alles in balans. Partijen die nog steeds megawinsten maken dragen dan in absolute zin meer bij. Er is denk ik ook een zekere correlatie tussen toezicht en winst. Zou een politicus zich daar sterk voor willen maken?

Paul van Brederode - 14 januari 2015

@Mark van den Broek. Briljant ! "woekertoezicht" lol

Martin Schipper - 13 januari 2015

Minus 1 miljoen euro die wordt geschrapt aan hypotheekkortingen toch, Merel???

Mark van den Broek - 13 januari 2015

Eerst hadden we de woekerpolis, toen kwam de AFM en nu hebben we woekertoezicht......Uiteindelijk zal de klant dit moeten gaan betalen....het is ongelooflijk dat de toezichtskosten maar uit mogen blijven groeien het lijkt wel een gezwel en dat terwijl er steeds minder partijen zijn die dit gaan betalen en ook steeds minder partijen waarop toezicht is....het aantal fte's in de verzekeringsmarkt krimpt, het aantal fte's bij de banken krimpt maar bij de AFM......ongelooflijk!

Berend Tooms - 13 januari 2015

Als ik hier het aantal medewerkers uitbreidt om verder te professionaliseren gaat hier het licht uit. Verschil moet er zijn. De rest (uitbreiding van taken bijvoorbeeld?) laat ik graag aan anderen over.

Meer over
Minister: "Vergaande nieuwe wetgeving finfluencers niet nodig"

Minister: "Vergaande nieuwe wetgeving finfluencers niet nodig"

Minister Van Weyenberg ziet voor nu geen noodzaak voor vergaande nieuwe wettelijke maatregelen inzake finfluencers. Hij ziet wel ruimte voor verbeteringen. De minister:...

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...