AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge
Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda 2024.
De toezichthouder: “Buiten automatisering, kunnen klantdata door verzekeraars worden gebruikt om de hoogte van premies te personaliseren (zogenoemde personalised pricing) door algoritmes in te zetten om risico’s individueel in te schatten. Dit kan voordelen bieden, maar ook de solidariteit onder druk zetten en zo onverzekerbaarheid veroorzaken voor bepaalde groepen consumenten met een hoog risico. Bovendien kunnen verzekeraars deze data en informatie gebruiken om winstmarges verder te personaliseren. De AFM vindt dit zorgelijk; verzekeraars dienen uitsluiting en oneerlijke behandeling van klanten te voorkomen.”
Price walking
In december riep Verbondsvoorzitter Tjeerd Bosklopper tijdens de algemene ledenvergadering van de brancheorganisatie in Den Haag verzekeraars op “in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet goed uitlegbaar zijn moeten daarom worden vermeden”.
Volgens Bosklopper is premiedifferentiatie tussen oude en nieuwe klanten al langer onderwerp van gesprek in het bestuur, onder meer naar aanleiding van eerdere onderzoeken naar 'pricewalking' in Groot-Brittannië. "We hebben op dit moment geen indicatie dat er op dit vlak zaken fout gaan, maar we moeten borgen dat dat zo blijft". Volgens Bosklopper ontbreekt de ruimte om dit in zelfregulering vast te leggen. "We mogen geen afspraken met elkaar maken over het premiebeleid. Daarom zijn wij voorstander van een actief beleid van de toezichthouder AFM op dit punt.”
Bij price walking krijgen nieuwe verzekerden een aantrekkelijke premie voorgeschoteld, die wordt gefinancierd door de premies van bestaande polishouders te verhogen zonder dat noodzakelijk vanuit oogpunt van risico en/of kosten.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul van Brederode - van Brederode Financieel Adviseurs 17 januari 2024
Nu ineens heeft de AFM het verzekeringsprincipe ontdekt? Beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald, dat wel natuurlijk, maar ik vind het wel een verrassend standpunt. Deze zag ik niet aankomen, dacht dat ze dit ook wel een geweldige ontwikkeling zouden vinden.
Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 17 januari 2024
Dit is natuurlijk heel goed, dat het verbond en de AFM hiermee bezig zijn. waarschijnlijk doen ADFIZ en CFD hier ook een duit in het zakje. We staan natuurlijk met AI en al zijn "zegeningen" aan het begin van een geheel nieuw tijdperk ook in verzekeringsland. Dit is trouwens niet alleen door AI , maar al een tijd aan de gang door o.a. de voortschrijdende Gen technieken. Dit heeft niets met "We mogen geen afspraken met elkaar maken over het premiebeleid" , maar alles over ethiek en gebruik van alle technieken. Boeiend als hier maar de juiste mensen met de juiste insteek op de juiste plaats mee bezig zijn en niet alleen naar winst en aandeelhoudersbelang, maar zeker ook naar klantbelang kijken.
Paul Schoo - Platter-Schoo 17 januari 2024
Begint de AFM eindelijk n beetje door te hebben wat voor vlees er in de kuip zit. Misschien kunnen ze ook even nadenken over een herbezinning van de wft duimschroeven. Ik heb nog wel n paar suggesties. De koffie staat klaar.
Meer over
AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen
De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...
Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants
Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...
AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker
De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims
De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...
Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking
Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...
Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter
Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...
AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start
De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...
Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM
De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...
VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'
De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...
AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden
AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...