Autoverzekeraars doen meer aan risicoselectie

Sinds DNB de noodklok luidde over de kostendekkendheid van autopremies, stappen steeds meer autoverzekeraars van hun standaardpremies af bij jongen onder de 24 jaar en ouderen boven de 70 jaar, zo blijkt uit een onderzoek door de Consumentenbond.

Omdat deze groepen meer schade rijden en dus een groter risico vormen voor de maatschappijen, betalen zij meer premie. "Door de doelgroepen 'er uit te filteren' die minder vaak schade rijden lijkt het alsof de premies niet zijn gestegen en krijg je dus in feite een scheef beeld", valt te lezen in de Geldgids. Onder andere Ohra, De Goudse, de ANWB en Allsecur passen deze methode toe. Het aantal verzekeraars dat de premie voor iedereen verhoogde is beperkt tot de Kilometer verzekering, ING, London en Unigarant. Univé en Nationale-Nederlanden voerden vorig jaar al premiestijgingen door. Volgens de Geldgids wordt er verder minder schade gereden en is het gemiddelde schadebedrag lager. Maar dat is nog niet terug te vinden in de premie. Met de solvabiliteit van autoverzekeraars zit het volgens de Consumentenbond wel goed omdat vrijwel geen enkele verzekeraars alleen afhankelijk is van autoverzekeringen. Uitzonderingen als het faillissement van Ineas daargelaten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend - 15 juli 2011

Hé, lees ik toch gisteren een berichtje over NN die iets met een ouderenclub doet met (veel) korting...... Nou als DNB dat maar goed vindt. Waarschijnlijk wel, de gemiddelde leeftijd bij deze club is immers ook wat hoger dan gemiddeld.

Slippers…

Slippers…

De Vereende noemt het verstandig om altijd passend schoeisel te dragen tijdens het rijden. De stelling: ‘Als ik met slippers in een auto rijd, ben ik gewoon...

ING van start met Woningcheck

ING van start met Woningcheck

ING is van start gegaan met de Woningcheck. Dit is een rapport dat inzicht geeft in omgevingsfactoren en toekomstige risico’s zoals overstromingsrisico en...

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Vergeleken met juni vorig jaar is de autoverzekeringspremie met 19,6 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dat komt neer op een gemiddelde premiestijging...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Het aantal diefstallen van elektrische/hybride voertuigen neemt nog steeds toe. In het afgelopen jaar zijn er bijna twee keer zoveel gestolen dan een jaar eerder:...

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Autoverzekeringen acht procent duurder in één jaar tijd

Sinds vorig jaar mei steeg de gemiddelde premie voor een autoverzekering met 8,4 procent, blijkt uit onderzoek van Geld.nl. Hierdoor is men nu gemiddeld 82 euro...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Elektrische auto zestien procent duurder om te verzekeren dan benzineauto

Elektrische auto zestien procent duurder om te verzekeren dan benzineauto

Een elektrische auto verzekeren is volgens Geld.nl (nog steeds) fors duurder dan een vergelijkbare benzineauto verzekeren. “Uit ons onderzoek blijkt dat de...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...