Baarsma wordt directeur Kennisontwikkeling Rabobank

Barbara Baarsma 2015

Barbara Baarsma start op 1 april 2016 bij de Rabobank als directeur Kennisontwikkeling. Zij neemt afscheid als directeur van SEO Economisch Onderzoek. Ook legt zij haar commissariaten bij Loyalis, Aon Groep Nederland en Stichting Espria en andere nevenfuncties neer.

Baarsma wordt verantwoordelijk voor het verbeteren van de kennisontwikkeling van de Rabobank in het licht van de nieuwe strategie. Deze wordt op 9 december vastgesteld door de Centrale Kringvergadering. Baarsma gaat onderzoeken hoe het ruime kennisaanbod binnen de Rabobank nog beter kan worden ingezet om de klanten van de bank te ondersteunen. Baarsma neemt ook de lijnverantwoordelijkheid over van de afdeling Kennis en Economisch Onderzoek, die thans wordt geleid door Chief Economist Wim Boonstra.

Baarsma zal direct rapporteren aan bestuursvoorzitter Wiebe Draijer. Boonstra doet een stap opzij, maar blijft wel aan Kennis en Economisch Onderzoek en de Rabobank verbonden. Hij zal vanaf 1 april 2016 rapporteren aan Baarsma.

Baarsma was in 2008 co-auteur van het SEO-rapport 'Inzicht in belonen: uitgangspunten voor duurzame beloningsvormen in de intermediaire distributiekolom van complexe verzekeringsproducten'. Dit rapport speelde een rol in de beloningsdiscussie, die uiteindelijk leidde tot het provisieverbod.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 9 december 2015

@Willem, het rapport was overduidelijk naar een conclusie toegeschreven. De intermediair was de boosdoener. Dat moest en zou aangetoond. Het hele rapport ademde een vooringenomen sfeer. Wetenschappelijk was het niet erg goed onderbouwd. maar dat was ook niet de bedoeling: er was een bliksemafleider nodig, annex stok om de hond te slaan. Inmiddels zijn we véél woekerwijzer, wat renteswapjes en wat Libor schandaaltjes en witwasoperaties verder, en blijkt van het verhaal over tophypotheken op DSB na vrijwel niets te kloppen. Blijft over: een hype in meedoen aan beleggen, streven naar zo laag mogelijke maandlasten, wat al te enthousiaste commercieel gedreven verkoop van uitvaartpolissen via cadeaus aan zwakke consumenten. Ik heb sterk de indruk dat ik de laatste tijd steeds minder aantijgingen richting intermediair hoor. Consumentenbond kan z'n stokpaarden niet vinden, Radar doet niks AFM lijkt te beseffen dat intermediair in het algemeen vrij gewoon hardwerkend MKB is en geen zijtak van de Mafia. Het is de vraag of de veranderingen die mede door dit rapport van mevrouw Baarsma zijn ingezet niet erger zijn geworden dan de oorspronkelijke kwaal.

Willem van Spronsen - 8 december 2015

Een kleine terugblik op het meesterstuk: Opdrachtgever van het SEO rapport was het Ministerie van Financien. Jan Kees de Jager als toenmalige minister noemde het een leidraad. Het rapport is opgemaakt in 2010 door Barbara Baarsma, directeur SEO Economisch Onderzoek en Peter Risseeuw, projectleider. Het intermediair werd in dit rapport al dan niet impliciet beschuldigd van mis-selling, dat zou zijn het aan de consument verkopen van financiële producten die niet bij zijn financiële situatie of risicoprofiel zouden passen. Zo had men het in dit rapport tevens over niet nader te definieren perverse prikkels en ging men uit van de gedachte van niet juiste en of van onvolledig informatie verstrekken om wellicht een mogelijk voordeel te kunnen behalen. Een complicerende factor was daarbij het ontbreken van een maatstaf voor mis-selling. Mis-selling was namelijk niet meetbaar omdat het criterium of de norm daarvoor ontbrak. Men stelde echter het jammer te vinden dat er geen nulmeting was uitgevoerd. Die nulmeting zou volgens hen dan aangeven hoe zwak de positie van de consument was. Onvermeld bleef in dit rapport dat deze nulmeting niet of nooit was te maken omdat ook daarvoor mede het criterium ontbrak.

Verduurzaming woning vast onderdeel van Rabobankhypotheekadviesrapport

Verduurzaming woning vast onderdeel van Rabobankhypotheekadviesrapport

Verduurzaming van de woning wordt standaard opgenomen in elk klantadviesrapport voor hypotheken bij de Rabobank. Concreet betekent dit dat in de 60.000 gesprekken...

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Dit jaar wordt circa tachtig procent van alle hypotheekadviseurs opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen. Zo'n tachtig bedrijven en instanties uit de hypotheekmarkt...

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

D e Rabobank heeft gedaan wat verwacht mag worden van een redelijk handelend en deskundig verzekeringstussenpersoon. De Rabobank heeft gedaan wat mag worden verwacht...

Rabobank: sterkste prijsstijgingen huizen voorbij

Rabobank: sterkste prijsstijgingen huizen voorbij

Rabobank verwacht dat "de sterkste prijsstijgingen van huizen achter ons liggen, omdat de prijzen inmiddels zo hoog zijn dat een koopwoning voor steeds minder mensen...

Miljoenenboete voor Rabobank na overtreden beloningsregels

Miljoenenboete voor Rabobank na overtreden beloningsregels

DNB heeft aan Rabobank drie bestuurlijke boetes opgelegd van in totaal twee miljoen euro. Deze boetes zijn opgelegd, omdat Rabobank de Europese beloningsregels niet...

Rabobank: hypotheekrenteaftrek verder afbouwen

Rabobank: hypotheekrenteaftrek verder afbouwen

Rabobank noemt verder afbouwen van de hypotheekrenteaftrek van belang om de woningmarktpositie van middeninkomens te verbeteren. Dit is een position paper opgesteld...

Gitte van Haaren van Obvion naar Rabobank

Gitte van Haaren van Obvion naar Rabobank

Gitte van Haaren (45) gaat vanaf 13 januari 2020 als Programmadirecteur KYC (Know Your Customer) leiding geven aan de Customer Due Dilligence Klant en Support teams...

Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

“Het SER-advies is niet meer dan een aansporing tot ander gedrag, het is een signaal dat het niet langer zo kan.” Dit zei SER-voorzitter Mariëtte...

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

“Het is onze taak om ons hard te maken voor financieel dienstverleners die niemand buitensluiten, die talenten niet onbenut laten en die klanten optimaal bedienen....

"Familiebedrijf niet de beste werkgever"

"Familiebedrijf niet de beste werkgever"

Familiebedrijven investeren gemiddeld gezien minder in hun werknemers dan vergelijkbare niet-familiebedrijven. Ook is er een groot verschil als het gaat om flexibele...