Bank moet advieskosten terugbetalen

Euro's TB

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Rabobank 1.263 euro advieskosten terugbetalen. Volgens de commissie had de bank in een eerder stadium moeten controleren of NHG-voorwaarden van toepassing waren. 

De bank nam aan dat dit laatste het geval was, toen de consumente zich meldde met het verzoek haar geldlening over te sluiten. De consumente dacht het zelf ook. Er bleek echter geen sprake van een lening met NHG. De consumente meent dat de bank dit zelf had moeten ontdekken. Doordat de bank volgens de consument ten onrechte in haar checklist geen NHG-registratienummer opvraagt, heeft zij 900 euro aan advieskosten betaald en 363 euro aan taxatiekosten gemaakt. Deze kosten vordert zij van de bank.

De commissie stelt de consumente in het gelijk: "Uit hetgeen hiervoor overwogen werd, volgt dat de Bank reeds in de oriëntatiefase het borgnummer bij Consument had moeten opvragen. Consument heeft naar het oordeel van de Commissie voldoende gemotiveerd gesteld dat zij in dat geval het adviestraject bij de Bank had beëindigd en geen taxatiekosten zou hebben gemaakt. Het is niet aannemelijk geworden dat het alsnog aanvragen van NHG-voorwaarden voor Consument tot de mogelijkheden behoorde of dat een dergelijke aanvraag voor Consument financieel voordelig zou zijn."

Uitspraak 2018-064.

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...