"bemiddelaar wacht als bedwants op prooi"

Erica Verdegaal

Erica Verdegaal schetst in haar zaterdagcolumn in NRC Handelsblad opnieuw een weinig verheffend beeld van bemiddelaars, die ze omschrijft als bedwantsen en bloedzuigende parasieten.

Verdegaal: "Vijftien jaar geleden wemelde ons land van de assurantietussenpersonen. Deze toen ongereguleerde en laag opgeleide beroepsgroep verkocht er op los, want elke hypotheek of woekerpolis kon duizenden guldens provisie schuiven. Door wetten, vergunningseisen en het recente provisieverbod zijn al duizenden bemiddelaars afgehaakt. De volhouders vechten in een slinkende markt om omzet, soms met de vindingrijkheid van bedwantsen. Deze bloedzuigende parasieten verstoppen zich in stopcontacten en kiertjes tot ze je ongestraft kunnen steken als je slaapt."

Verdegaal doelt specifiek op het opnieuw in rekening brengen van advieskosten, het geld vragen voor hersteladvies en het aanpraten van een service- of onderhoudsabonnement aan provisieklanten van voor 2013. Verdegaal roept klanten op te klagen als ze een onterechte adviesrekening vermoeden en misstanden te melden bij de AFM.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bert Groothuis - 6 november 2013

Jammer is dat mevrouw Verdegaal de ontwikkelingen van de alom gewaardeerde kritische consument en organisaties eigenlijk in de vergelijking afserveert als "slapers" die zomaar 's nachts door de bedwants worden gestoken. Gelukkig voor de goedwillende onafhankelijke (niet merkgebonden) adviseur is de moderne consument al jaren niet meer aan het slapen. De consument vraagt en vergelijkt, kijkt rond, wikt en weegt. Ondanks deze ontwikkeling van de mondige en kritische consument die al jaren geleden is ingezet, is objectief en onafhankelijk advies zeker gewenst. Op het internetdoolhof met aanbieders die onder voorwendselen van "onafhankelijk/independent.........." als slagers hun eigen vlees keuren en advies geven, is het voor de lekenconsument toch vaak beter een menselijk (van vlees en bloed) advies te krijgen van de onafhankelijk adviseur. Succes allen met al wat er op ons pad mag komen.

Roland Kok - 5 november 2013

Mevr Verdegaal, er zal ongetwijfeld nog een foute adviseur aan het werk zijn, zoals er in elke branche personen werken om zich te verrijken. Zo zien wij dat ook in de media, er wordt een stuk geschreven met een hoop geschreeuw en platte taal welke niet gefundeerd is. En dit natuurlijk voor eigen verrijking. Denk dat u op uw tellen moet passen voordat u gaat blerren, want er komt een tijd dat foute journalisten aangepakt gaan worden. En dit alles onder het mom van bescherming van de burger. NRC aan u de schone taak uw krant te redden van deze onzin artikelen. Wanneer een consument geen advies meer gaat vragen dan wordt de schade enorm, en dit alles door de media. Is deze dan ook aansprakelijk. De kleine tussenpersoon aanpakken ( kleintjes plagen. Terwijl de grote zoals de Rabobank al jaren verschrikkelijke te hoge hypotheken verstrekt en zelfs de rente weet te manipuleren. Inmiddels weer stil rondde Rabobank ( 1 van de grootste financiele schandalen) idem als de DSB deze draait nog gewoon door onder leiding van een aantal aasgieren als curator.Consument kan niet meer van zijn producten af. Nee deze mensen zouden zelfs gevangenis straf moeten krijgen, maar nee ze lopen vrij rond. Nee mevr. Verdegaal ook u doet aan zelf verrijking gesteund door de NRC, u en uw collegas moeten zich diep schamen. Willem waar blijf je je? Wij melden misstanden van onze collegas aan de AFM! Hoop dat jullie ook een meldpunt hebben. Succes, jouw vak van journalist zakt af naar ordinaire leugenaars.

Loek Sliepen - 5 november 2013

Adem halen Adem halen is leven, Leven is niets meer dan adem halen, Adem halen, is iets groots, iets fundamenteels, Adem halen maakt een mens bijzonder, Adem halen, wie zouden we zijn zonder, Adem halen, brengt verse zuurstof in elke cel, Adem halen, is levensenergie, Adem halen, maakt het geheugen helder, Adem halen, geeft kracht en maakt plezier, Adem halen, brengt rust in lichaam en geest, Adem halen, is de basis van ons bestaan, Adem halen, kunt niet zonder, Adem halen, is leven en laten leven, Adem halen, is thuis komen bij jezelf Denk aan Gezondheid Collega's en ook voor Erica Loek Sliepen, Roermond

Albert van der Poll - 5 november 2013

Mevrouw Verdegaal is van mening dat je als consument beter in handen kunt vallen van een aanbieder. Hoe kom je erop. In een week dat onze vrienden van de R-bank -waar mevrouw Verdegaal ongetwijfeld zal bankieren toch?- paginagroot de kranten vult schrijft zij over intermediair. Wonderlijke keuze! Zij weet natuurlijk ook wel dat er nog geen tweehonderd klachten over abonnementen zijn, waarvan de helft of meer nog moet worden toegeschreven aan onhandige communicatie. In mevrouw Verdegaal's ideale wereld is de consument een zelfredzame homo economicus die zich met behulp van haar boeken prima kan redden in de financiële wereld, die ijverig spaart voor zijn uitvaartkosten, nimmer een leing neemt, de hypotheek beperkt tot drie keer het bruto jaarinkomen zich zeker geen overbodige verzekeringen laat aansmeren en goed op de hoogte is van de inkomenssituatie bij life-events. Uiteraard door een ijverige studie van de geschriften van mevrouw V. Wat je dan niet wilt hebben is een beroepsgroep zoals wij met meer dan 95% klanttevredenheid, relaties van tientallen jaren, die telkenmale bloemen chocola en flessen wijn komen brengen, onder het uiten van grote waardering voor de inspanningen. Die wij dan "gewoon" ons werk vinden. .

Arjan Lubbe - 5 november 2013

Uhhhh mensen, beseft u zich wel even dat het hier een COLUMN betreft. Daarin staat het schrijver vrij om de eigen (niet onderbouwde) mening te ventileren. Met het doel de lezer te prikkelen en een reactie te ontlokken. De nuance ontbreekt anders leest geen hond haar column. Pak de handschoen op en schrijf zelf een column over deze demagoog en de fouten die ze in het verleden heeft gemaakt. Lees haar boekjes en schrijf daar je eigen ongezouten mening over.

Frans Lampe - 4 november 2013

Lekker boeiend dat artikeltje van haar, gewoon negeren en lekker in gesprek blijven met je klant. Misschien kan zij de volgende keer voor die ene lezer iets schrijven over de beroepseed of kent zij daar het bestaan niet van?

Rob Bastian - 4 november 2013

Wat een ranzige vergelijking. Respectloos naar onze beroepsgroep zowel als naar de consument.

Theo van Geel - 4 november 2013

Geert Wilders zal jaloers worden over deze vindingrijkheid in woordkeuze. Hij zal zijn toon richting Moslims wat moeten aanscherpen om nog op te vallen.

Berend Tooms - 4 november 2013

Een beetje tendentieus, maar dat zijn we van haar wel gewend. Verder zie ik niet zoveel onwaarheden, maar compleet is het nauwelijks. Jammer dat ze, bijvoorbeeld, niet vermeld dat er ook een hoop adviseurs ook een klein vermogen aan tijd en dus geld gestoken hebben in hersteldadvies op polissen die ze nooit gesloten heb. Ook wel weer te verklaren, want als je de gehele waarheid verteld, heb je geen lezers meer. Een klant die tevreden is met zijn/haar adviseur is volgens haar vrijwel onmogelijk. Ze zal misschien zelfs veronderstellen dat de buitengewoon goede uitkomsten van het onlangs gehouden klanttevredenheidsonderzoek van/via MeetingPoint gesaboteerd zijn

Andre Plugge - 4 november 2013

Ik hoor collega's roepen: Negeren! Lijkt mij niet de oplossing. Zij krijgt (en neemt) het podium en ik ben van mening dat je hier best tegen in kunt gaan. Het stoort mij dat ze mij en mijn collega's op deze wijze besmeurd. Tevens verteld zij onwaarheden (die nu zelfs overgenomen worden door collega's?) over de werkwijze van de meeste van ons en dat moet je toch niet onbenoemd laten? Het wordt tijd dat er publiekelijk een discussie met haar gevoerd gaat worden waarbij deze dame eens in een ander daglicht wordt geplaatst.

CFD opent aanval op Erica Verdegaal

CFD opent aanval op Erica Verdegaal

Volgens CFD zou de website van financieel journalist Erica Verdegaal onvoldoende beveiligd zijn. Wie doorklikt naar de nieuwsbrief zou op een onbeveiligd deel van...

De Hypotheekshop reageert op FD-column Verdegaal: gratis bestaat niet

De Hypotheekshop reageert op FD-column Verdegaal: gratis bestaat niet

In een reactie op de FD-column 26 januari van Erica Verdegaal stelt directeur Mark de Rijke van De Hypotheekshop in een blog op VVP Online: "Voor simpele kwaaltjes...

"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en...

Recht op premie-incasso door bemiddelaar blijft vooralsnog

Recht op premie-incasso door bemiddelaar blijft vooralsnog

Minister Dijsselbloem schuift het verbod op premie-incasso door de bemiddelaar bij producten die onder het provisieverbod naar 1 januari 2018. Hij wil eerst de evaluatie...

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

In haar column zaterdag in het FD stelt Erica Verdegaal de adviseurs die woekerpolissen verkochten voor de klant aanvoelen als zakkenrollers. Verdegaal, in een column...

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven"

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven"

"Ren hard weg van adviseurs die je studieschuld wegwuiven." Aldus econoom-columniste Erica Verdegaal in haar column op de Radar-site. Verdegaal: "Volgens...

Erica verdegaal schetst woekerparadox

Erica verdegaal schetst woekerparadox

Als het al lukt om als woekerpolishouder meer schadevergoeding te krijgen, wordt dat hooguit een "waterige polderoplossing". Dat meent columniste Erica...

"klant moet vrij zijn in keuze bemiddelaar"

"klant moet vrij zijn in keuze bemiddelaar"

"Ik vind dat een consument niet alleen vrije adviseurkeuze zou moeten hebben, maar ook vrije bemiddelaarkeuze. Dat is in mijn beleving de klant centraal stellen."...

Verdegaal: vertrouwen herstellen door wantrouwen

Verdegaal: vertrouwen herstellen door wantrouwen

Juist wantrouwen maakt dat de consument financiële dienstverleners scherp houdt, betoogt Erica Verdegaal in een column op Tros Radar. Verdegaal: "Voor...

Erica Verdegaal raadt woekerpolisvrij.nl aan

Erica Verdegaal raadt woekerpolisvrij.nl aan

"Word wakker, polishouder. NIemand anders gaat het voor je doen", aldus columniste Erica Verdegaal die in haar column voor TROS Radar een aantal gebruiksvriendelijke...