Bestuurlijke boete voor \'medepleger\'

AFM BOETE

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 30.000 euro opgelegd aan Sandra Raghoe. Zij was als medepleger van feitelijke leidinggever Mart van der Velde verantwoordelijk voor verboden colportage door Clever Life BV. Het is de eerste keer dat de AFM een persoon beboet als medepleger.

Eerder dit jaar jaar kreeg Clever Life zelf ook een boete opgelegd. Ten tijde van de overtreding was Clever Life een financieel dienstverlener die bemiddelde in consumptief krediet, hypothecair krediet en levens- en schadeverzekeringen. Het bedrijf benaderde consumenten met een bestaand krediet telefonisch met de vraag of zij geïnteresseerd waren in een verlaging van de maandlasten. Een kleine 600 consumenten werden thuis bezocht. In vijf dossiers die door de AFM werden onderzocht, was sprake van ondertekening van een kredietovereenkomst bij de consument thuis.Deze vorm van colportage is verboden, omdat de consument tijdens een persoonlijk bezoek mogelijk onvoorbereid over een aankoop moet beslissen. De consument kan onder druk worden gezet of worden overrompeld tot het afsluiten van een kredietovereenkomst. De Colportagewet beoogt consumenten hiertegen te beschermen.

Sandra Raghoe werkte bij Clever Life van september 2009 tot september 2010. Zij heeft een nieuw kantoor van Clever Life in Spijkenisse opgezet, specifiek om te adviseren en bemiddelen in consumptief krediet. Ze stuurde de werknemers op dit kantoor aan, was het aanspreekpunt en was verantwoordelijk voor onder meer het opstellen van het belscript. Ze had een groot aandeel in het succes van het kantoor. Door haar ervaring in kredietbemiddeling en haar netwerk heeft Raghoe het kantoor in Spijkenisse winstgevend gemaakt. Ze heeft daarbij nauw en bewust samengewerkt met Mart van der Velde bij het feitelijk leidinggeven aan de overtreding van artikel 6 van de Colportagewet. Hierdoor kan ze volgens de AFM worden aangemerkt als medepleger.

De maximale boete voor overtreding van artikel 6 van de Colportagewet bedroeg ten tijde van de overtreding 74.000 euro. Bij het vaststellen van de boete heeft de AFM rekening gehouden met de ernst van de overtreding, de verwijtbaarheid en de draagkracht.

Reactie toevoegen

 

Reacties

verwonderd - 17 december 2012

en wat gaan we nu doen aan kledingbeurzen en tupperwareparties bij de mensen thuis? Of wat te doen met tv reclame, die zo maar bij de mensen thuis binnenkomt? of het (helpen) afsluiten van internetpolissen, gebeurt toch ook allemaal in dat verboden, strafbare gebied? Als we nu helemaal niks meer verkopen of afsluiten, kan er ook niks meer fout gaan toch? Is dat wat de AFM bedoelt?

Pollo - 17 december 2012

@Debeurs STEL ( het zal wel niet,maar stel) dat de medewerkers keurig nette voorstellen voor laagrentende leningkjes hebben gedaan, als alternatief voor dure verzendhuiskredieten, de hoge tarieven van algemene banken etc. en geen excessief tarief voor "verzekeringsadviezen" hebben gerekend vindt u de boete dan onterecht? Of in elk geval te hoog? Het verbieden van huisbezoek speelt de algemene banken natuurlijk duchtig in de kaart. Aan de andere kant in onze regio zijn boefjes actief die ik graag van de markt zie verdwijnen, als dat op deze manier kan dan moet het maar zo.. Zelf zou ik meer voelen voor een verbod op telefonische colportage voor financiële producten. Van woekerpolis tot aandelenlease tot rommelhypotheekoversluiting , bijna alle puindossiers die ik nu regelmatig aan het ruimen ben zijn begonnen met het ongevraagd telefonisch benaderen van consumenten. Bijna alle adviseurs bezoeken relaties thuis met het oogmerk producten te adviseren/sluiten/verkopen/aansmeren. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een consument zich onder druk gezet voelde omdat ik 'm thuisbezocht. Integendeel druk bezette mensen met jonge kinderen stellen het nogal op prijs dat je langskomt buiten kantoortijden, ook met de papieren voor een consumptief krediet..

Debeurs - 17 december 2012

Okee dit mag niet... en dan kan je een boete verwachten, maar wat ik veel spannender vind; is de consument een oor aan genaaid / benadeeld / gewoerkerprovisiet?

Pollo - 16 december 2012

Ik vind het een hoop geld voor de overtreding thuis bezoeken van klanten. Op het flinterdunne verhaal dat de consument mogelijk onvoorbereid wordt geprest tot het tekenen van een overeenkomst. Alsof de handige jongens geen druk weten uit te oefenen bij een bezoek aan hun kantoor. Ik denk dat de consument thuis nog sneller een gesprek beëindigt, hij is dan in elk geval op bekend terrein. Kent u Pieter Winsemius nog: "Speel nooit een uitwedstrijd." In dit geval wordt de uitwedstrijd verboden, en zelfs zeer fors beboet.

Leo Tol (Uwgeldwinkel.nl) - 14 december 2012

Boven in google: "Informatie leerbedrijf mijn.ecabo.nl/zoeken/Leerbedrijf/Index/9778356 Contactpersoon. Naam: Mw. S. (Sandra) Raghoe; Email: xxxxxxx@cleverlife.nl; Telefoon: 0181-xxxxxx. Praktijkopleider. Naam: Mw. S. (Sandra) Raghoe; Email: ..." In 2010 blijkbaar een leerbedrijf, in 2012 door de bagger gesleurd door de AFM, het zijn rare tijden waar we in leven.

Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...