Betalingsachterstand op autopolis groeit

autoverzekering (Smart)

Het aantal mensen dat niet op tijd de premie van hun autoverzekering betaalt is in de eerste vier maanden van dit jaar meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit onderzoek naar het betaalgedrag van ruim 50.000 klanten waarvoor Independer.nl de premie int. In een jaar tijd steeg de groep met een betalingsachterstand van 1,2 naar 2,4 procent. Vooral jonge automobilisten zijn relatief slechte betalers.

Jongeren hebben het meest moeite om de premie voor de autoverzekering op tijd te betalen. Van de facturen die Independer.nl verstuurde aan 18- en 19-jarigen, werd 5,5 procent niet binnen 30 dagen na het verstrijken van de betalingstermijn betaald. Bij jongeren van 20 t/m 24 jaar was dat 3,3 procent van de rekeningen. Volgens Independer.nl is de slechte betalingsmoraal onder jongeren onder meer te wijten aan het feit dat zij meer premie betalen dan oudere automobilisten.

Het niet op tijd betalen van de verzekeringspremie kan voor flinke problemen zorgen. Bij een premieachterstand van 30 dagen schort de verzekeraar bijna altijd de dekking op met terugwerkende kracht. Dat betekent dat iemand die 31 dagen of langer zijn premie niet heeft betaald minimaal die periode niet verzekerd was. Automobilisten lopen dan niet alleen de kans op een boete van 390 euro voor onverzekerd rijden. Ook hebben ze een probleem als ze in die onverzekerde periode schade hebben veroorzaakt. Die schade moeten ze dan zelf betalen. Het gemiddeld schadebedrag is 1.200 euro. "Alles bij elkaar kan dat een stevige kostenpost worden", aldus Independer.

 

Reactie toevoegen

 
Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...