Beursgang ABN Amro kost maximaal 4,5 miljoen

Dijsselbloem portret

Door de grote belangstelling van zakenbanken kan de Staat de kosten voor het begeleiden van de beursgang van ABN Amro laag houden. De banken ontvangen geen basisvergoeding en krijgen gezamenlijk maximaal 4,5 miljoen euro als de Staat tevreden is over hun werk. De Staat zal die 4,5 miljoen euro naar eigen inzicht verdelen onder de ingehuurde zakenbanken.

NLFI, het administratiekantoor van de Staat dat de aandelen beheert in ABN Amro, ASR, SNS Reaal, Propertize en RFS, maakte dit vrijdag bekend. Minister Dijsselbloem kondigde eerder aan dat de zakenbanken niet meer dan 1 procent van de opbrengst van de beursgang zouden krijgen. De Staat blijft daar met circa 0,1 procent ver onder. Vaak krijgen zakenbanken voor een beursgang een deel van de opbrengst als vergoeding. De hoogte daarvan varieert, maar zit doorgaans tussen de 2 en 3 procent. Bij een omvangrijke beursgang verdienen zakenbanken dus al snel tientallen miljoenen.

De vergoeding die de Staat betaalt is voor alle betrokken zakenbanken. Er zijn nu al drie banken geselecteerd die een hoofdrol spelen bij de beursgang, de zogeheten global coordinators. Dat zijn Deutsche Bank, Morgan Stanley en ABN Amro zelf. Komende weken moeten er nog banken worden ingehuurd voor de rollen van bookrunner en co-lead manager. Bovenop de 4,5 miljoen zal de Staat BTW betalen en reis- en verblijfkosten van maximaal 50.000 euro per bank. De beursgang van ABN Amro is een prestigeklus voor zakenbanken die mogelijk tot vervolgwerk leidt. In een later stadium moeten ook ASR en SNS nog worden verkocht en ook het restant van de aandelen ABN Amro moet ooit op de markt worden gebracht.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leon Brummelhuis - 3 augustus 2015

Wat een prachtig bericht. Zo wordt het tenminste gebracht. Jammer dat dit bedrag de gemiddelde Nederlander niets zegt. Ik zou graag weten hoeveel uren banken bezig zijn met de beursgang om vervolgens te kunnen kijken hoe zich het bedrag hiertoe verhoudt. Jammer dat onze wetgever hier niet transparant over is en dat wel eist van andere marktpartijen. Een transparantere financiële wereld begint toch altijd bij jezelf?

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

Nieuwbouwwoningen voldoen nauwelijks aan de behoeften van de groeiende groep ouderen. Dat concludeert ABN Amro in haar rapport ‘Tekort woningen voor ouderen...

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen...

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

Voorlopig blijft de lage hypotheekrente de woningprijs opjagen, denkt ABN Amro. “Onze prijsraming voor is dit jaar is plus 12,5 procent en voor volgend jaar...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...