"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

Appartementen 2018 TB

Steeds meer banken passen risico-opslagen op hypotheken aan als de verhouding schuld – woningwaarde tussendoor verandert. Sommigen doen dat zelfs zonder dat consumenten daarom vragen. Aldus de Consumentenbond.

Ondanks positieve ontwikkelingen, aldus de bond, "zijn er ook hardnekkige achterblijvers. De SKP 50 van HQ Hypotheken is hekkensluiter met een 1,0. Bij deze hypotheek (met achter de schermen Nationale-Nederlanden als geldgever) is het onmogelijk om tussentijds de risico-opslag te laten vervallen of verlagen.

"Op de renteherzieningsdatum houdt de geldverstrekker wel rekening met de hypotheekschuld op dat moment, maar niet met een gestegen woningwaarde. Zelfs niet als de woningbezitter daarom vraagt. Ook Delta Lloyd en NN blijken laagvliegers. Bij beide verzekeraars is het niet mogelijk om tussentijds de risico-opslag te laten aanpassen."

De Consumentenbond onderzoekt jaarlijks het risico-opslagenbeleid van hypotheekverstrekkers. De nieuwe resultaten laten een positieve ontwikkeling zien. Attens Hypotheken, Delta Lloyd Plus en Obvion krijgen in de test de maximale score (10). Bij hen vervalt de opslag automatisch zodra consumenten voldoende hebben afgelost. Naar aanleiding van het onderzoek kondigt ook Merius aan dit te gaan doen.

Het uiteindelijke doel van de Consumentenbond is dat banken zelf actie ondernemen en het initiatief om de rente aan te passen niet bij de klant neerleggen. Zeker in de situatie dat er voldoende is afgelost.

 

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...