CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

euro's via Pixabay 4

In een leidraad actieve provisietransparantie adviseert CFD om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde. De leidraad leest: "Er kleven teveel risico’s en onduidelijkheden aan, is enorm tijdrovend voor je en potentieel zeer verwarrend voor je klant/prospect."

CFD: "Kies je voor exacte provisie, dan geven we je graag onderstaande richtlijnen mee om deze
wettelijke verplichting zo in te vullen, dat je voldoet aan de vereisten en tegelijk ook extra
bescherming en kansen voor je bedrijf én je klant realiseert.

"Zorg ervoor dat elke verzekering op of na 1 juli 2024 middels een schriftelijke offerte tot stand komt. De meeste verzekeraars bieden deze optie al aan in hun backoffice.

"Als de offerteprogrammatuur van de verzekeraar niet automatisch de provisie in de offerte opneemt, voeg je die apart toe. Omdat je bij het uitbrengen van de offerte alle details kent, kun je ook de exacte provisie in euro’s aangeven. Benadruk dat die kosten al in de premie zijn verwerkt en de verzekeraar jouw kantoor die kosten betaalt om verzekerden de best mogelijke onafhankelijke bescherming en service te bieden.

"Breng je offerte uit als een vrijblijvende offerte. Dit geeft je meer rechtsbescherming als er bijvoorbeeld rekenfouten zijn gemaakt of het uiteindelijke aanbod toch nog afwijkt van de offerte. Het biedt ook de klant de mogelijkheid om nog van de offerte af te zien.

"Voordat je de adviesfase afsluit, of start met de bemiddeling, vraag je in de offerte aan de klant of er nog vragen zijn en bij akkoord de offerte te bevestigen. Het beste kun je dat schriftelijk (handtekening op de offerte) of digitaal (e-mail bevestiging) doen en dit aan het dossier toevoegen."

CFD raadt aan om de offerte ook te gebruiken om de dienstverlening, onafhankelijkheid en eventuele andere voordelen zoals pakketkorting te benadrukken.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bestuur CFD - Brancheorganisatie CFD 11 april 2024

Aan de redactie van VVP. Mogelijk kunnen jullie een link opnemen naar (een deel van) het persbericht. In het persbericht wordt namelijk ook onderbouwd waarom het fijnmazig gemiddelde een gedrocht van een regeling is, met open normen die tot vervelende situaties kunnen leiden. De volledige 'CFD leidraad actieve provisietransparantie' is overigens gratis voor iedereen beschikbaar. Omdat de link in bovenstaand bericht ontbreekt, kun je een exemplaar aanvragen via info@commissiecfd.nl.

Meer over
CFD-kijk op actieve provisietransparantie vindt weerklank

CFD-kijk op actieve provisietransparantie vindt weerklank

CFD claimt grote belangstelling voor haar leidraad, waarin wordt aangeraden af te zien van het werken met een fijnmazig gemiddelde bij de aanstaande actieve provisietransparantie...

Wen er maar aan

Wen er maar aan

(Uit VVP 2-2024) Wat is hot en wat is not in de actualiteit van financieel adviseurs en verzekeraars? VVP pakt belangrijke actualiteiten op en voorziet ze van...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...

Invoeringsdatum 1 juli, bestaande contracten gerespecteerd

Invoeringsdatum 1 juli, bestaande contracten gerespecteerd

De verplichting tot actieve provisietransparantie geldt voor overeenkomsten die op of na 1 juli 2024 zijn gesloten. Op bestaande overeenkomsten blijft de oude...

Actieve provisietransparantie in euro’s

Actieve provisietransparantie in euro’s

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve provisietransparantie vervangen door...

Fijnmazig gemiddelde

Fijnmazig gemiddelde

De adviseur of bemiddelaar heeft wellicht pas na afloop de benodigde gegevens over de schadeverzekering (bijvoorbeeld de gekozen verzekeraar, het te verzekeren bedrag,...

Adfiz: “Gebruik transparantieregels om te wijzen op de waarde van je dienstverlening”

Adfiz: “Gebruik transparantieregels om te wijzen op de waarde van je dienstverlening”

Adfiz raadt adviseurs aan proactief in te spelen op de actieve provisietransparantie. Adfiz: “Met de regels voor actieve provisietransparantie wil de minister...

Niet doorgetrokken naar zakelijke markt

Niet doorgetrokken naar zakelijke markt

De regelgeving inzake actieve provisietransparantie wordt niet doorgetrokken naar de zakelijke markt. De minister: “Gelet op de verschillen tussen de particuliere...

Aanbrengprovisietransparantie

Aanbrengprovisietransparantie

Directe aanbieders moeten voortaan kenbaar maken wat zij aan derden, anders dan bemiddelaars of adviseurs, betalen als aanbrengvergoeding. Derden zijn dan bijvoorbeeld...