Consument heeft waardering voor komst dvd

TNS NIPO LOGO

Het merendeel van de consumenten waardeert de komst van het nieuwe standaard dienstverleningsdocument. Het dvd biedt volgens hen duidelijkheid over onder meer de kosten van financieel advies en de rol van adviseurs bij de keuze van het financiële product. Dit blijkt uit onderzoek onder 870 consumenten dat in opdracht van de AFM is gedaan aan de vooravond van de introductie van het nieuwe dvd.
 

Het dvd biedt volgens de respondenten meer keuzevrijheid en geeft hen duidelijkheid over welke rol de dienstverlener hierin kan betekenen en welke kosten met zich mee brengt. Nog niet iedereen kan zich voorstellen wat het document hen oplevert. Sommige respondenten denken ten onrechte dat het dvd hen informatie geeft over financiële producten. "Daarmee is het dvd een gewenningsdocument, wat na verloop van tijd in waarde kan stijgen", constateren de onderzoekers van TNS Nipo.

 

Hieronder een samenvatting van een aantal resultaten van het onderzoek:

- In de meeste gevallen is helder welke dienstverlener wat doet. Nederlanders kunnen vrij goed een bank, een tussenpersoon en een vergelijkingssite van elkaar onderscheiden. Alleen in het geval van execution only, waarbij geen advies wordt gegeven maar er wel een contract kan worden afgesloten, blijkt dat alle drie de dienstverleners (aanbieders, adviseurs en bemiddelaars) ongeveer even vaak genoemd worden en wordt ‘weet niet’ met 25 procent ook relatief vaak genoemd.
- Nederlanders voelen goed aan of een dienstverlener onafhankelijk is. Wanneer een dienstverlener aangeeft advies te kunnen geven over de eigen financiële producten, dan geeft 72 procent aan dat dit advies niet onafhankelijk is. Onder de groep die zich recent georiënteerd of afgesloten heeft, is dit zelfs 82 procent. Het gaat hier om aanwezige basiskennis die door de komst van het dvd verder aangescherpt zal worden.
- 73 procent van de Nederlanders vindt het (heel) belangrijk om te weten hoe onafhankelijk een dienstverlener is. Het dvd helpt hen daarbij door te laten zien of de dienstverlener ‘geen vergelijking van producten’, ‘vergelijking van een beperkt aantal producten’ of ‘vergelijking van een groot aantal producten’ maakt. Door dit te laten zien wordt door respondenten de juiste koppeling gemaakt naar de mate van onafhankelijkheid van de dienstverlener.
- Het dvd helpt ook wanneer wordt aangeven of men uitsluitend in producten van anderen adviseert, of daarbij een zakelijke relatie is met één aanbieder en of men eigen producten adviseert. Het is voor de meeste Nederlanders duidelijk hoe onafhankelijk de dienstverlener is en dat onafhankelijk advies kán leiden tot hogere kosten.
- 70 procent geeft aan dat de informatie uit het dvd (heel) belangrijk is om de onafhankelijkheid van een dienstverlener te bepalen.
Wanneer een dienstverlener met een andere partij een zakelijke relatie of een contractuele afspraak heeft, is het voor 56 procent in beide gevallen duidelijk dat dit invloed heeft op de onafhankelijkheid van het advies. 74 procent geeft aan dat in dit geval de adviseur met voorkeur een bepaalde financiële dienstverlener zal adviseren.

 

Kosten zijn helder, behalve bij onderhoud

- Bij de weergave van kosten is het voor Nederlanders duidelijk hoeveel ze moeten betalen in het geval ze een product afsluiten of alleen advies hebben gekregen. Bij advies en afsluiten vult de helft juist in wat ze moeten betalen. Bij alleen advies vult zelfs 60 procent het juiste bedrag in. Naarmate Nederlanders vaker een product afsluiten, zijn ze beter op de hoogte dat over de prijs onderhandeld kan worden. Zo is 16 procent van mening dat over de prijs onderhandeld kan worden, onder de groep hypotheekafsluiters is dit 24 procent.
- Voor het merendeel is duidelijk voor welke diensten betaald moet worden en welke gratis zijn. Alleen bij onderhoud is meer twijfel over de kosten. Maar liefst 50 procent weet niet of hier voor betaald moet worden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gert van Lunteren - 1 juli 2013

@ AFM "Hoe bevredig ik mijzelf weer op kosten van de financieel dienstverlener" Erg knap dat de consument dat nu allemaal al kan weten en vinden......werken ze alle 870 bij de AFM.....op dezelfde afdeling....kan maar zo...geld speelt geen rol. Stuitend om te lezen dat er weer geld verkwist door onze overbetaalde begrotingsdeskundigen bij de AFM voor zo'n volslagen tekort schietend onderzoek. Prettige dag allemaal, Gert van Lunteren / Harderwijk

Rien Eyzenga - 29 juni 2013

Hoe vaak moeten we dit nog herhalen: Wij zijn geen tussenpersonen meer! Wij zijn financieel deskundigen, die consumenten helpen bij het in kaart brengen van hun risico's, hun oude dag en de mogelijke tekorten en oplossingen. Kennelijk is de AFM op zoek geweest naar het antwoord op de vraag of consumenten het verschil weten tussen een bank, een tussenpersoon en een vergelijkingssite. Interessant zeg. Kennelijk was het onbelangrijk om daarbij ook de verzekeraars, de direct writers, de loondienstagenten, de fietsenmaker (bromfietsverzekeringen) de garage (autoverzekeringen) de ANWB, Kruidvat, de Hema en alle andere aanbieders van financiële producten bij te betrekken. Interessanter was geweest om aan de consument de vraag voor te leggen of hij weet dat de rol van de adviseur is veranderd. Daar was het de AFM immers allemaal om te doen? Of de consument weet dat een bank of een verzekeraar nooit onafhankelijk advies kan geven. En dat alleen wij dat kunnen. Beste AFM, ga nou eens na of al die maatregelen, die over ons zijn uitgestort het beoogde doel hebben gehad! Of zou diezelfde AFM bang zijn voor het antwoord?

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....