Consumenten willen simpele verzekeringen

Logo Verbond van Verzekeraars

Met één druk op de knop aanvinken welke risico’s je wel of niet wilt verzekeren, net zoals je doet wanneer je een vakantie boekt: dat zou volgens consumenten enorm helpen om verzekeren minder ingewikkeld te maken. Consumenten gaven dat aan tijdens een bijeenkomst van het Verbond, waarbij verzekeraars in gesprek gingen met de klant.

Zo’n negentig procent van de consumenten vindt eenvoudige verzekeringen belangrijk, maar wat is nou eigenlijk eenvoudig? En hoe komt het dat consumenten verzekeren in de praktijk vooral ingewikkeld vinden? Die twee vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst, die het Verbond had georganiseerd in het kader van het programma VerzekeraarsVernieuwen. Het leidde tot een open dialoog, met soms verrassende inzichten. Zo bleken de meeste consumenten verzekeringen op zichzelf helemaal niet zo ingewikkeld te vinden. “Als ik me erin heb verdiept en een product heb uitgekozen, valt het eigenlijk best mee; het is vooral het uitzoekwerk dat het ingewikkeld maakt en waarin ik geen zin heb”, aldus een consument.

Bij een schade voert eenvoud bovendien niet altijd de boventoon. “Als ik een lekkage in huis heb, wil ik niet eerst twintig pagina’s onbegrijpelijke polisvoorwaarden hoeven doorspitten om erachter te komen of ik nou wel of geen dekking heb”, zei een andere deelnemer.
De verzekeraars namen de kritiekpunten serieus en herkenden een aantal ‘klachten’ ook. “Ons probleem zit niet in de sales, maar in de after sales”, vatte een verzekeraar de discussie treffend samen.
In een tweede sessie brainstormden consumenten en verzekeraars over oplossingen om verzekeren eenvoudiger te maken. Consumenten blijken vooral behoefte te hebben aan gelaagdheid in de informatie. Anderen vonden dat verzekeraars de informatie meer vanuit de consumentenwensen moeten aanbieden. “Als ik een inboedelverzekering afsluit, wil ik kunnen aanvinken wat ik wel en niet wil verzekeren. In mijn polis is nu ook een ‘tuin’ meeverzekerd, terwijl ik in een appartement woon en alleen een balkon heb.”
Tot slot werd gepolst waar consumenten het meest voor voelen: een basisproduct (waarbij de meest voorkomende risico’s zijn gedekt), een flexibel product (waarbij je zelf je verzekeringspakket modulair kunt samenstellen) of een maximaal product (een zo uitgebreid mogelijke dekking). Een flexibel product trok de meeste stemmen trok, al begrepen consumenten ook dat daar haken en ogen aan zitten. Eén consument vond de discussie over basis, flexibele of maximale verzekeringen te veel vanuit verzekeraars gedacht. Zijn conclusie was een mooie uitsmijter van de middag: “Dan denk je wéér in producten, in plaats van dat je vanuit de behoefte van de klant denkt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - 15 november 2013

Het schijnt niemand meer te interesseren, dat het verbond rechtstreeks met klanten praat. Ik denk, dat ik maar stop met reageren op artikelen en mij ga aansluiten bij de zwijgende meerderheid. Iedereen een goed weekend.

Hans van Rheenen - 15 november 2013

Het is al een tijdje geleden, dat ik op VVP Online heb voorgesteld om tenminste de "verplichte" verzekeringen in een nationaal standaard-jasje te gieten, waarbij de verzekeraars alleen kunnen uitblinken door hun service te optimeren. Ik heb dit voorstel toen vergeleken met de stoomtreinmaatschappijen, die dachten met verschillende spoorbreedtes hun voordeel te kunnen halen........Niemand reageerde toen! De spoorwegen hebben dit inmiddels aangepast.

Dick Aardenburg - 15 november 2013

Een verzekering dekt de gevolgen van bepaalde schade-oorzaken. Bepaalde, d.w.z. niet alle. Dus heb je voorwaarden nodig waar deze oorzaken in staan. Tja, dan moet je enige moeite doen om enkele A-4tje's te lezen. Je kan ook een onafhankelijk tussenpersoon nemen, die doet het werk voor je. Een eenvoudig rekensom leert wat goedkoper is... een amateur of een professional. Regelgeving is de laatste jaren gespitst om alles makkelijker te maken voor de consument, met name de d.h.z. consument. Heeft dit gewerkt? Niet echt. Probeer maar energie tarieven te vergelijken, of telefoon abonnementen... over zoeken gesproken!!! Je kan nu, na 1 jaar, dagelijks opzeggen... wow, wat een verbetering. Er zijn meer kleine lettertjes dan ooit tevoren. Verzekeringsvoorwaarden zijn een makkie vergeleken met bijv. Adobe Air. Heb je die ooit helemaal gelezen? Kijk een waar je allemaal toestemming voor geef indien je accoord ga. Simple risks bestaan niet, en er zijn altijd uitsluitingen in een verzekeringspolis... het wordt tijd om dat aan een ieder duidelijk te maken, ook aan verzekeraars.

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...