Consumentenbond: "En-blocclausule volstrekt onwenselijk"

Bart Combée

"De en-blocclausule is volstrekt onwenselijk, het levert consumenten over aan de willekeur van verzekeraars." Aldus de Consumentenbond bij haar bericht dat autoverzekeraars met prijzen stunten om nieuwe klanten binnen te halen, maar daarna de premies flink verhogen. De Consumentenbond waarschuwt voor deze loktarieven en "vindt dat verzekeraars te veel vrijheid hebben in hun premiebeleid".

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Niemand controleert of de verzekeraar zich terecht beroept op bijzondere omstandigheden die een tussentijdse aanpassing van de premie en voorwaarden rechtvaardigt. Een verzekeraar kan zo in korte tijd met een lage premie veel klanten binnenhalen om vervolgens met een premieverhoging alsnog flink winst te pakken."

Bijna helft geconfronteerd met premiestijging

De Consumentenbond ondervroeg 4.700 panelleden over premieverhogingen bij hun particuliere schadeverzekeringen. Bijna de helft werd het afgelopen jaar geconfronteerd met een premiestijging voor een of meerdere polissen. Met name autoverzekeraars verhogen hun premies flink.

Bij een van de panelleden steeg de autoverzekeringspremie binnen twee jaar met 50 procent, bij een ander ging de WA-autoverzekering van Zekur drie maanden na het afsluiten al met vijftien procent omhoog.

Klagen loont

Uit de enquête blijkt dat het kan lonen om volhardend (openlijk) te klagen over tussentijdse premiestijgingen. Verschillende panelleden meldden dat hierdoor de premieverhoging werd teruggedraaid. "Een panellid vertelde dat hij ieder jaar van Centraal Beheer een premieverhoging krijgt, die de verzekeraar weer terugdraait na een boos telefoontje van hem. ‘Het lukt, maar het irriteert’, aldus de ondervraagde."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...