Consumentenbond en VEH: "Banken, volg voorbeeld Volksbank"

Huis via Pixabay

Geldverstrekkers die hun klanten voor 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben berekend bij het oversluiten van een hypotheek zouden het voorbeeld van de Volksbank moeten volgen. Die oproep doen de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis nogmaals in een brief aan alle banken. De Volksbank stort met terugwerkende kracht tot 2011 het teveel betaalde boetebedrag terug op de rekening van de klant. 

De Volksbank, moedermaatschappij van onder andere SNS bank, kondigde recentelijk aan boeterentes vanaf 14 juli 2011 opnieuw te zullen berekenen en, indien nodig, te hoge boetebedragen terug te betalen. Andere geldverstrekkers weigeren dit vooralsnog.

In een brief doen de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis nogmaals een klemmend beroep op de financiële instellingen om het voorbeeld van de Volksbank te volgen. De twee belangenorganisaties hebben inmiddels één van de weigeraars, Delta Lloyd Bank, gedagvaard om te bewerkstelligen dat gedupeerde klanten van de bank worden gecompenseerd.

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Eigen Huis: "Huiseigenaren financieren hypotheekrenteaftrek straks zelf"

Huiseigenaren financieren de hypotheekrenteaftrek straks zelf. Dat concludeert Vereniging Eigen Huis op grond van onderzoek dat zij door SEO heeft laten doen. Eigen...

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Boete voor ontbreken definitief energielabel fors hoger

Een woningverkoper die bij overdracht geen definitief energielabel overhandigt, loopt volgens Vereniging Eigen Huis kans op een boete van 435 euro. Tot 1 november...

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Subsidie warmtepomp in 2022 aanvragen

Huiseigenaren die nog in 2021 een (hybride) warmtepomp gaan installeren of al hebben geïnstalleerd, kunnen volgens Eigen Huis het beste in 2022 de subsidie...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...