Consumentenbond sommeert ASR

Bart Combée

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een geheime schikking trof. Gebeurt dit niet, dat start de Consumentenbond een collectieve juridische actie.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "'Het is zeer onrechtvaardig dat ASR een kleine groep polishouders op gepaste wijze tegemoet komt, maar een veel grotere groep gedupeerden in de kou laat staan. Gelijke gevallen dienen gelijk te worden behandeld."
De Consumentenbond wil ook dat ASR openheid geeft over de schikkingen die het al heeft getroffen. Minister van Financiën Dijsselbloem deed hiertoe eind oktober 2015 de oproep in een brief aan de Tweede Kamer. De minister schreef: 'Ik acht het daarom wenselijk dat verzekeraars transparant zijn over schikkingen en heb verzekeraars om die reden tijdens het genoemde algemeen overleg ook opgeroepen zoveel mogelijk transparant te zijn over (criteria voor) schikkingen'. De Consumentenbond gaat ervan uit dat de minister de verzekeraar hieraan houdt. De Nederlandse overheid is tenslotte eigenaar van ASR nadat het voormalige Fortis-concern eind 2008 door de Staat moest worden gered."

In september 2015 constateerde de Consumentenbond samen met claimorganisatie Wakkerpolis dat ASR honderden consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie heeft betaald dan tienduizenden andere klanten met dezelfde woekerpolis. Op het Meldpunt Woekerpolissen ASR hebben meer dan 1.000 consumenten met een Waerdye-polis zich gemeld. Wakkerpolis heeft ASR eveneens (een vergelijkbare) sommatie gestuurd.

Reactie toevoegen

 
ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

"Binnen 24 uur waren er twintig collega's van ASR die zich hadden aangemeld voor de e-learning Budgetvaardig. Met deze e-learning kunnen collega's binnen hun eigen...

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Ingrid de Graaf van Aegon naar ASR

Ingrid de Graaf van Aegon naar ASR

De Raad van Commissarissen van ASR  wil Ingrid de Graaf-de Swart benoemen tot lid van de Raad van Bestuur. Zij vervult daarmee de vacature die is ontstaan met...

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Als er trage offertes WGA-ERD worden afgegeven, ligt dat soms ook aan de adviseurs. Bijvoorbeeld omdat ze het 'Adfiz-formulier' niet goed of niet volledig invullen....

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Een consument moet AOV-uitkeringen terugbetalen die hij ontving van ASR en Zwitserleven. Dit omdat hij zich niet heeft gehouden aan de meldingsplicht. Aldus een...

Veertien financiële instellingen maken CO2-impact zichtbaar

Veertien financiële instellingen maken CO2-impact zichtbaar

Veertien financiële instellingen, verenigd in het Platform Carbon Accounting Financials (PCAF),hebben in een rapport de CO2-impact van hun beheerd vermogen...

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Adviseren gaat het beste met passie

Adviseren gaat het beste met passie

Neurensics, een onderzoeksbureau voor neuromarketing, bekeek voor ASR de effecten op het brein van het verkopen van een verzekering met een verkoopgesprek en pitches....