Cpb somber over levensverzekeraars

CPB Risicorapportage 2016

Het Centraal Planbureau (CPB) toont zich somber over het perspectief van levensverzekeraars.

Het CPB in de Risicorapportage Financiéle Markten 2016: "Ook in de Nederlandse financiële sector houden spannende tijden aan. Zo ondermijnt de lage rente de vermogenspositie van pensioenfondsen en levensverzekeraars; de zelf gekozen beleggingsstrategie is daar overigens mede
debet aan. Pensioenfondsen beschikken over meer herstelmogelijkheden (met name via verminderde indexatie, herstelpremies en zo nodig korting van pensioenen), ook al is dat niet zonder weerslag in de economie. De situatie bij levensverzekeraars is nog zorgelijker; weinig herstelmogelijkheden, een afkalvende markt en de potentiele claims als gevolg van de woekerpolisaffaire staan herstructurering in de weg."

 

Solvency II

Het CPB verder: "Per 1 januari van dit jaar trad het nieuwe toezichtskader voor verzekeraars in de Europese Unie, Solvency II, in werking. Solvency II voert risicogebaseerde kapitaaleisen in en verplicht verzekeraars de bezittingen en verplichtingen op de balans op marktwaarde te waarderen. Het achterliggende idee is ontwikkelingen op de financiële markten directer te laten weerspiegelen op de balans en zo risico’s eerder te kunnen signaleren. De langdurig lage rente is een voorbeeld van een dergelijke ontwikkeling. De lage rente vergroot de waarde van verplichtingen, die de financiële positie van verzekeraars onder druk zet. Het risico van de combinatie van marktwaardering en risico-gewogen kapitaalseisen zijn de mogelijke prikkels tot procyclisch investeringsgedrag en de daarmee mogelijk gepaard gaande toenemende marktvolatiliteit. Verzekeraars worden namelijk gedwongen tot het verstevigen van solvabiliteitsposities juist op het moment dat de markten zwak zijn.

"Daarnaast staat door een aantal ontwikkelingen het verdienvermogen van de verzekeraars onder druk. Zo drukt een krimpend premievolume in de
levensverzekeringenmarkt het verdienvermogen. Deze krimp zal de komende jaren naar verwachting blijven doorzetten door de toegenomen concurrentie van banksparen. Daarnaast neemt het verdienvermogen in schade en pensioenverzekeringsmarkten af. De schademarkt is zeer competitief: de top 10 schadeverzekeraars hebben een marktaandeel van ongeveer 60 procent, en de markt kenmerkt zich door lage marges. Tegelijkertijd neemt de concurrentie in de pensioenmarkt toe door de introductie van het Algemeen Pensioenfonds als nieuw
type pensioenuitvoerders.
"Een oplossing voor onder druk staande verdienmodellen ligt in kostenreductie en dus in consolidatie van de verzekeringssector. Echter, de schaduw die de woekerpolisaffaire over de sector werpt staat verdere consolidatie in de weg. Het afwikkelen van de woekerpolissen is omgeven met grote onzekerheden rond de omvang van de claims. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) nam een deel van die onzekerheid weg door in het begin van 2016 in een individuele zaak een nadere uitleg van een Europees arrest over woekerpolissen te geven. Verzekeraars hadden bij de verkoop van woekerpolissen hun klanten meer informatie moeten geven over de hoge kosten, blijkt uit die uitspraak van KiFiD. Hoewel hieruit geen algemeen geldende jurisprudentie voortvloeit, kan die uitleg wel de deur openen voor mogelijk hogere compensaties in het woekerpolis-dossier."

 

Stresstest
Op 24 mei heeft EIOPA de nieuwe stresstest voor verzekeraars op de website gezet. De focus van deze stresstest is de kwetsbaarheid van levensverzekeraars voor de lage renteomgeving. In Nederland doen de zes grootste levensverzekeraars aan deze test mee.

EIOPA stelt de Europese levensverzekeringssector bloot aan twee fictieve scenario’s: een scenario waarbij plotseling verliezen geleden worden aan zowel de activazijde als de passivazijde (‘double hit’) en een scenario met langdurige zeer lage risicovrije rentes (‘low for long’). Verzekeraars passen deze scenario’s toe op hun Solvency II-balans van 1 januari 2016 en berekenen de impact ervan op activa, passiva, kapitaalpositie en kasstromen. Het eindrapport van deze stresstest wordt verwacht in december.

Reactie toevoegen

 
Financiën verscherpt toezicht op levensverzekeraars

Financiën verscherpt toezicht op levensverzekeraars

Vanaf 2014 wordt het toezicht op grote en middelgrote aanbieders van levensverzekeringen aangescherpt door invoering van een nieuw, risicogewogen solvabiliteitscriterium....

"verzekeraars moeten duurzaamheidsbeleid aanscherpen"

"verzekeraars moeten duurzaamheidsbeleid aanscherpen"

De top-tien van verzekeraars in Nederland scoort nog maar matig op duurzaamheid. Dat blijkt uit het eerste onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer naar het...

Dnb: "verzekeraar kijk uit voor rendementsgarantie"

Dnb: "verzekeraar kijk uit voor rendementsgarantie"

Levensverzekeraars moeten terughoudend zijn met het hanteren van rendementsgaranties in hun producten. De aanhoudend lage rente zet hun rendementsvooruitzichten...

Brand New Day gaat concurrentie aan met grote verzekeraars

Brand New Day gaat concurrentie aan met grote verzekeraars

Brand New Day (BND) heeft, na de overname van Uw Toekomst, toestemming van DNB verkregen om als verzekeraar te gaan opereren. BND wil de concurrentie aangaan met...

Resultaat levensverzekeraars kleurt donkerrood

Resultaat levensverzekeraars kleurt donkerrood

De economische krimp in combinatie met een lage rente, stagnerende woningmarkt en lagere beurskoersen zorgden in 2011 vooral bij levensverzekeraars voor slechte...

Numerando ziet vraag op pensioenmarkt toenemen

Numerando ziet vraag op pensioenmarkt toenemen

Sinds het vertrek uit de Akkermans & Partners Groep heeft detacheerder Numerando het personeelsbestand met vijftig medewerkers zien toenemen. Eind dit jaar verwacht...

Bnd verovert marktaandeel op levenmarkt

Bnd verovert marktaandeel op levenmarkt

Met bijna 30.000 klanten en ruim 200 miljoen euro toevertrouwd vermogen is Brand New Day een eind op weg om een volwassen speler te worden op de markt voor levenproducten....

Klanten tevredener over klachtenafhandeling levensverzekeraars

Klanten tevredener over klachtenafhandeling levensverzekeraars

In 2011 was 65 procent van de verzekerden tevreden over de klachtafhandeling van zijn levensverzekeraar. Een jaar eerder was dit nog 40 procent. Dit blijkt uit het...