Dela ziet forse toename premie-inkomen en resultaat

Dela (gebouw)

Dela zag premie-inkomen en resultaat in het jubileumjaar 2012 fors toenemen, maar wijst ook op zorgwekkende ontwikkelingen aan de onderkant van de markt.

Het premie-inkomen groeide in 2012 met ruim 10 procent tot 289 miljoen euro; de opbrengst uit uitvaartverzorging met bijna 4 procent tot 2010 miljoen euro. Het operationele resultaat steeg met bijna 8 procent tot 111 miljoen. Dankzij goede beleggingsresultaten herstelde de nettowinst (na een verlies van 75 miljoen euro in 2011). Na aftrek van de winstdeling voor polishouders van 81 miljoen euro kwam de nettowinst uit op 60 miljoen euro. Het verzekerd kapitaal groeide met name in het vierde kwartaal stevig door naar een totaal van 20,5 miljard euro (2011: 17,8 miljard euro). Het aantal verzorgde uitvaarten steeg naar een totaal van 41.087 (2011: 39.412). De gemiddelde uitvaartkosten (natura) stegen met 3,5 procent tot 3.763 euro.

De markt voor nieuwe uitvaartverzekeringen is zoals verwacht verder gekrompen in 2012. Toch wist Dela in Nederland een netto aanwas in het aantal verzekerden te realiseren. Dankzij de overname van de Lilas portefeuille van de AXA Groep maakte Dela in België een sprong van 300.000 naar 706.000 verzekerden. In totaal telt coöperatie Dela nu zo'n 3,7 miljoen verzekerden.

De verzekeraar kijkt terug op een "zeer goed jubileumjaar" (Delta vierde in 2012 het 75-jarig bestaan) maar wijst ook op enkele zorgwekkende signalen. "De verdere krimp van de uitvaartverzekeringsmarkt baart ons zorgen, want vooral aan de onderkant van de markt dreigt verschraling. Met het provisieverbod worden vooral drempels opgeworpen voor diegenen die het financieel al moeilijk hebben."

Reactie toevoegen

 
Dela CoöperatiespaarPlan in Adviesbox

Dela CoöperatiespaarPlan in Adviesbox

Het Dela CoöperatiespaarPlan is nu ook te berekenen in Adviesbox van Intersoftware. Het CoöperatiespaarPlan is een spaarverzekering. Intersoftware biedt...

Dela klantvriendelijkste verzekeraar

Dela klantvriendelijkste verzekeraar

Dela heeft bij de Customer First Awards 2017 de prijs gewonnen voor klantvriendelijkste verzekeraar, RegioBank voor klantvriendelijkste bank.        ...

Dela: swo voegt niets toe aan moderne samenwerking

Dela: swo voegt niets toe aan moderne samenwerking

In een ronde tafel in VVP kaart DELA het loslaten van de Samenwerkingsovereenkomst (SWO) aan bij financieel adviseurs. De adviseurs reageren positief. Wat vindt...

SWO voegt niets meer toe  aan moderne samenwerking

SWO voegt niets meer toe aan moderne samenwerking

Afspraken en kwaliteitsborging blijven gewenst, maar de traditionele samenwerkingsovereenkomst (SWO) mag van financieel adviseurs overboord. Dat geven zij aan...

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens...

Hoe ga je in een moderne samenwerking om met beheer?

Hoe ga je in een moderne samenwerking om met beheer?

Online technologie en het provisieverbod hebben de zelfwerkzaamheid van de klant vergroot. In gesprek met vier onafhankelijk financieel adviseurs onderzoekt Armand...

Hoe ga je in een moderne samenwerking om met beheer?

Hoe ga je in een moderne samenwerking om met beheer?

Online technologie en het provisieverbod hebben zelfwerkzaamheid van de klant vergroot. Coöperatie DELA onderzoekt of in de samenwerking met de financieel...

Dela werkt mee aan behoud erfgoed Mariënhage

Dela werkt mee aan behoud erfgoed Mariënhage

Dela gaat erfgoed Mariënhage overnemen van de Orde der Augustijnen en de gemeente Eindhoven. Daarmee blijft het erfgoed behouden. De Paterskerk, het voormalig...

Dela ziet omzet stijgen in krimpende markt

Dela ziet omzet stijgen in krimpende markt

In een krimpende markt van uitvaart- en levensverzekeringen zag coöperatie Dela haar premie-inkomsten in 2015 stijgen met ruim 7 procent naar 367 miljoen euro....

Yarden ziet klanttevredenheid toenemen

Yarden ziet klanttevredenheid toenemen

Yarden zag haar ledenaantal, netto resultaat en solvabiliteit vorig jaar toenemen ten opzichte van 2014. Ook de overall klanttevredenheid steeg van 7,8 (2014) naar...