Dijsselbloem: goed dat debat wordt verbreed

Dijsselbloem en Boot bij WRR

"De belangrijkste meerwaarde van het rapport van de WRR is dat het debat over financiële sector en samenleving wordt verbreed." Dit zei Jeroen Dijsselbloem die het rapport 'Samenleving en finaniële sector in evenwicht' in ontvangst nam. "De opgave voor de komende jaren is: hoe komen we van een evenwicht met hoge risico's en grote afhankelijkheden naar een beter evenwicht?"

Dijsselbloem nam een voorschot op de officiële kabinetsreactie. Het is immers gebruikelijk dat het kabinet reageert op elk officieel rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. De minister reageerde naar eigen zeggen "uit de losse pols". Hij noemde het een interessant rapport. "De eerste acht jaar na het uitbreken van de kredietcrisis was de opgave: hoe krijgen we het monster getemd? De WRR kiest een invalshoek die veel breder en maatschappelijker is. Het rapport kijkt niet alleen naar de rol van de financiële sector maar ook naar de vraagkant: bedrijven, burgers, semipublieke instellingen en overheid. Er is al veel aandacht besteed aan de financiële sector en zijn verantwoordelijkheid in de crisis. Het debat wordt nu verbreed. Een aantal kwetsbaarheden is veroorzaakt door andere spelers daaromheen. Hierdoor zijn grote afhankelijkheden ontstaan. De opgave voor de komende jaren is: hoe komen we van een evenwicht met hoge risico's en grote afhankelijkheden naar een beter evenwicht?"

De blootstelling van burgers en bedrijven aan de dynamiek van de financiële markten staat niet los van maatschappelijke ontwikkelingen en financieel-economisch beleid. Dijsselbloem stak wat dit betreft ook de hand in eigen boezem. "Als je de hypotheekrenteaftrek aantrekkelijk maakt draag je bij aan de verlenging van de balansen van huishoudens en versterking van hun afhankelijkheid. Als je besluit semipublieke organisaties op meer afstand te zetten en meer eigen financiële verantwoordelijkheid te geven, zul je ze ook weerbaarder moeten maken om hun eigen risico's te managen."

 

Dilemma

De minister ging in op enkele aanbevelingen van de WRR. "De versterking van de onderhandelingspositie van klanten is interessant. We moeten nadenken hoe je de klant in een sterkere positie kan zetten. We willen binnenkort gaan experimenteren met een aantal standaardproducten. Daar zit ook een dilemma onder. We vragen immers ook van banken om hun zorgplicht na te komen en waar nodig maatwerk te leveren aan individuele klanten. Er zit een spanning tussen standaardproducten en de behoefte aan maatwerk. Dit zullen we verder moeten verkennen."

In hoeverre kun je met wet- en regelgeving de cultuur bij financiële instellingen beïnvloeden? Dijsselbloem noemde dit een íngewikkelde vraag. "Mijn opvatting is dat instellingen zelf een standaard zullen moeten ontwikkelen over hun omgang met klanten en de invulling van het begrip 'dienstbaarheid'. Het zou mij een lief ding waard zijn als banken in dit opzicht zelf een stapje meer zetten." Hetzelfde verwacht de minister als het gaat om een verdere verhoging van de kapitaalbuffers (waar de WRR ook op aandringt).

Met de aanbeveling om het verschil in fiscale behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen op te heffen is Dijsselbloem het van harte eens. "Hopelijk komen we daar bij de aankomende belastingherziening aan toe. In dit kabinet is daar niet voldoende steun voor, maar het staat bovenaan mijn lijstje."


Finetuning en verbetering

Over het pleidooi van de WRR voor een minder 'incidentgedreven' politiek, zei Dijsselbloem: "Dat is wel een uitdaging. Het beleid is nu te dynamisch, er zou meer stabiliteit moeten komen. Ik zou het graag beloven, maar ik weet niet of ik het kan waarmaken. De golven zijn vrij lang in de politiek. Na jaren van deregulering onder de Paarse kabinetten hebben we nu acht jaar gehad van ingrijpen en regulering. Een nieuwe periode van deregulering ligt wat mij betreft nog niet in het verschiet. We kunnen nu beter eerst achteruit kijken of alle regelgeving zinvol is. Waar nodig kunnen we dan overgaan tot finetuning en verbetering."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 14 oktober 2016

"Een aantal kwetsbaarheden is veroorzaakt door andere spelers daaromheen. Hierdoor zijn grote afhankelijkheden ontstaan". Dus de financiële adviseur is onterecht te hard aangepakt. "Als je besluit semipublieke organisaties op meer afstand te zetten en meer eigen financiële verantwoordelijkheid te geven, zul je ze ook weerbaarder moeten maken om hun eigen risico's te managen." AFM de kast in en aansprakelijkheid voor omissies via de rechter lost dit op. Altijd al geroepen scheelt de helft aan toezichtkosten voor de branche. "Een nieuwe periode van deregulering ligt wat mij betreft nog niet in het verschiet. " Blijkt maar weer dat hij er nog steeds niets van heeft begrepen.

Er komt geen andere verdeling toezichtkosten

Er komt geen andere verdeling toezichtkosten

Minister Dijsselbloem ziet geen reden om de verdeling van de toezichtkosten over kleine en grote advieskantoren te heroverwegen. Dit schrijft hij naar aanleiding...

Dijsselbloem sloot zelf woekerpolis

Dijsselbloem sloot zelf woekerpolis

Minister Dijsselbloem heeft zelf ooit ook een woekerpolis gesloten, zo liet  hij weten op een congres over Ethiek en Integriteit van de beroepsverenging van...

Seminar 'Digitalisering in financiële sector"

Seminar 'Digitalisering in financiële sector"

FNV Finance organiseert 15 september in Supernova Jaarbeurs het seminar 'Digitalisering in de financiële sector'.   FNV Finance: "De ontwikkelingen...

Diplomacontrole

Diplomacontrole

"Wel een beetje vreemd dat er van tienduizenden mensen gevraagd wordt hun diploma opnieuw te halen, terwijl er helemaal niet is nagedacht over een effectieve controle."...

Nieuw regime voor aanpak falende verzekeraars

Nieuw regime voor aanpak falende verzekeraars

Minister Dijsselbloem van Financiën versterkt het interventie-instrumentarium om falende verzekeraars beter te kunnen afwikkelen. Het wetsvoorstel herstel en...

"Dit jaar eerste uitspraken schending bankierseed"

"Dit jaar eerste uitspraken schending bankierseed"

Op dit moment zijn zes klachten aanhangig bij de Tuchtcommissie Banken die moet oordelen over een mogelijke schending van de Bankierseed. De eerste uitspraken zullen...

Rabobank akkoord met herstelkader rentederivaten

Rabobank akkoord met herstelkader rentederivaten

Rabobank sluit zich alsnog aan bij het herstelkader van de derivatencommissie. De bank treft hiervoor een extra voorziening van naar verwachting 500 miljoen euro....

"Overheid overschat financiële zelfredzaamheid"

"Overheid overschat financiële zelfredzaamheid"

Problematische schulden ontstaan mede doordat de overheid te hoge verwachtingen heeft van de financiële zelfredzaamheid van burgers. Voor veel mensen zijn de...

Cfd: "provisieverbod botst met nieuwe eu-richtlijn"

Cfd: "provisieverbod botst met nieuwe eu-richtlijn"

Op 25 mei verzocht CFD minister Dijsselbloem om het provisieverbod te toetsen aan het EU-recht en - voor zover het hiermee strijdig is - stappen te ondernemen oom...

Lage rente uitdaging financiële sector

Lage rente uitdaging financiële sector

De lage rente vormt een belangrijke uitdaging voor de gehele financiële sector. Zowel voor banken als verzekeraars heeft de lage rente nu en op de langere termijn...