Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Robert Biesenbeek

Via Hypotheek-aanvragen.nl kunnen consumenten bij drie onafhankelijke bedrijven hypotheekadvies inwinnen voor de prijs van één. Dit 'nieuwe verdienmodel voor hypotheekadviseurs' is ontwikkeld door Breedijk & Biesenbeek Financiële Dienstverlening (Amsterdam). Per 1 januri 2013 wilen vader Rob en zoon Robert Biesenbeek dit model in de markt zetten.

Door het provisieverbod zullen consumenten zeer terughoudend zijn in het raadplegen van meer dan één hypotheekadviseur, verwacht directeur Robert Biesenbeek van Hypotheek-aanvragen.nl. “Het shopgedrag zal sterk afnemen, tenzij de hypotheekadviseur voor een ander verdienmodel gaat kiezen." Het verdienmodel van Hypotheek-aanvragen.nl komt erop neer dat de consument een hypotheekadvies kan inwinnen bij adviseurs van drie verschillende onafhankelijke intermediaire bedrijven in de directe omgeving. Deze adviseurs weten niet van elkaar dat zij participeren in een bepaalde adviesaanvraag en kunnen dus onderling geen (prijs-)afspraken maken. Voor de drie uitgebrachte hypotheekadviezen betaalt de consument slechts één keer de advies- en bemiddelingskosten van € 2.750. Biesenbeek: “Deze advieskosten worden door de klant op een ‘derdenrekening’ gestort, waarna Hypoheek-aanvragen.nl zal zorgen voor een eerlijke en transparante verdeling van de adviesvergoeding onder de drie deelnemende hypotheekadviseurs. Het intermediair dat de hypotheek sluit ontvangt een vergoeding van € 2.000, de beide andere intermediairbedrijven krijgen elk € 250. De resterende € 250 is voor onze organisatie.”

In de door Hypotheek-aanvragen.nl gekozen constructie kunnen per provincie maximaal zes bedrijven participeren. Voor de aangesloten hypotheekadviseurs verzorgt Hypotheek-aanvragen.nl alle facilitaire voorzieningen, waaronder reclame en communicatie, onderhoud netwerk en het genereren van leads. Voor het deelnemen aan het landelijke netwerk van Hypotheek-aanvragen.nl betalen deelnemers een entreebedrag van € 999 per kantoor en per provincie. De doorlopende kosten zijn € 99 per maand. In totaal betekent dit een bedrag van € 2.187 in het eerste jaar, en € 1.188 voor alle volgende jaren. Als in een bepaald jaar de doorlopende jaarlijkse kosten niet kunnen worden goedgemaakt door de inkomsten uit verstrekte hypotheekadviezen, krijgt het kantoor het verschil teruggestort. “Deelnemers lopen hierdoor geen enkel financieel risico, maar hebben wel uitzicht op substantieel meer hypotheekaanvragen”, aldus Biesenbeek, die aangeeft dat in diverse provincies nog deelnemers moeten worden geworven.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Robert Biesenbeek - 26 november 2012

Aan Pollo / Beste Pollo, Uiteraard zal in de meeste gevallen die EUR 250.- niet voldoende zijn om alle uren te compenseren. Echter, het is een compensatie die naast de kans op EUR 2.000 zéér de moeite waard is om als adviseur bij betrokken te raken. De adviseur moet een advies uitbrengen en hier mag zeker een product en aanbieder worden gebruikt. Echter, slechts 1 adviseur zal werkelijk het aanvraag traject in gaan! Maar ik ben met u eens dat de klant steeds meer toegevoegde waarde zal moeten vinden in iedere individuele adviseur. Echter, met een landelijk netwerk van 80 onafhankelijke adviseurs staan wij, Hypotheek-aanvragen.nl gezamenlijk met de adviseurs enorm sterk t.o.v. al die grote ketens, waar je je eigen identiteit en werkwijze zou kunnen kwijtraken! Dus in feite bieden wij slechts de voordelen van een onafhankelijk samenwerkingsverband.

Robert Biesenbeek - 26 november 2012

Aan Leon Brummelhuis / Neutralis financial life planne / Beste Leon, Uiteraard bepaald de klant zelf welk advies men als het beste beschouwd. Wij zullen dit nooit voor de klant bepalen. Dus de klant speelt in uiteraard in dit verhaal de hoofdrol. Tevens bieden wij de klant de mogelijkheid de adviseur binnen ons systeem gedurende de adviestrajecten te beoordelen. Hiermee moet het voor de klant nog duidelijker worden voor welk advies men zou moeten kiezen. Hypotheek-aanvragen.nl kan hiermee de kwaliteit van de adviseurs doorlopend bewaken. Hypotheek-aanvragen.nl gaat bij binnenkomst van de betreffende aanvraag eerst de klant aanvullend inventariseren. Er wordt een inkomenstoets gedaan en tevens wordt een opdrachtovereenkomst en een incassomachtiging ondertekend door de klant. Op deze manier beperken wij de tijd van de adviseurs om zich slechts bezig te kunnen houden met adviezen die financieel haalbaar zijn.

Pollo - 23 november 2012

Er moet als ik het goed begrijp een volledig adviestraject worden doorlopen alvorens de klant een keuze maakt wie de uiteindelijke bemiddeling gaat doen. Degene die 'm sluit krijgt een laten we zeggen onderkantvandemarktconforme beloning, de twee anderen 250 euro. Aangenomen dat we alle drie evenveel kans maken. is de gemiddelde beloning per potentiële klant dan 2000+250+250:3 = 833 euro. Daarvoor 3 keer adviestraject en 1 x bemiddeling. Plus laten we aannemen in 50% van de gevallen een nazorgabonnement van 10-15 euro. Eigenlijk introduceer je dan weer het oude vrijblijvende advies inwinnen, in combinatie met een -in mijn ogen- vrij beperkte beloning voor dat adviestraject, te betalen uit de uiteindelijke beloning. Het is in elk geval creatief. Voor ons als adviseurs is nu natuurlijk lastig dat wij niet meer een productvoorstel doen in de hoop dat de klant ervoor kiest om via ons dan dat product aan te schaffen, maar allereerst onSzelf en onze advies- en dienstverlening moeten verkopen.

Leon Brummelhuis / Neutralis financial life planne - 23 november 2012

Ik kan het erg waarderen wanneer mensen energie steken in het ontwikkelen van nieuwe bedieningsconcepten. Ik deel ook jullie mening dat klanten terughoudend zullen zijn in het raadplegen van meerdere adviseurs voor advies. Drie keer betalen voor een advies is natuurlijk te veel van het goede. Waar ik zo benieuwd naar ben is, hoe en wie bepaalt wat het "beste" advies is voor de klant. Welke criteria liggen hieraan ten grondslag en welke rol speelt de klant, de adviseur en hypotheek-aanvragen.nl hierin?

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Dat de beleggingsonderneming zorgdraagt voor de inning van de afgesproken vergoeding tussen financieel adviseur en diens klant, is niet zonder meer een overtreding...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...

Kifid past leer van de kansschade toe

Kifid past leer van de kansschade toe

(Kifid-uitspraak GC 2021-0609) De consument heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een nieuwbouwwoning....