Eerste rechtszaak over restschulden tegen banken van start

Hypotheken 3

In Haarlem diende op 19 januari 2016 de eerste van veertig rechtszaken die klanten met hulp van de stichting Stop de Restschuld aanspannen tegen hun bank. Ralf Pijnakker beet het spits af tegen de Rabobank. De rechter wil dat beide partijen weer met elkaar het gesprek aangaan en tot een compromis komen.

Alle Nederlandse banken treffen de komende tijd in de rechtszaal klanten met restschulden. Doel van de rechtszaken is om banken mede verantwoordelijk te maken voor de ontstane restschulden. Nu ligt de verantwoordelijkheid nog eenzijdig bij de klant. Verwacht wordt dat de meeste klanten een schikking zullen kunnen treffen.

Ralf Pijnakker sloot in 2007 met zijn vriendin een hypotheek af bij de Rabobank. Dit nadat hij bij veel andere banken geen hypotheek kreeg. De hypotheek bedroeg 181.000 euro. Na een aantal jaar ging het stel uit elkaar en werd het huis te koop gezet. Ze kregen het huis niet verkocht. Pas toen de vraagprijs was gedaald naar 150.000 euro werd het huis verkocht. Volgens de stichting Stop de Restschuld heeft de bank onvoldoende op de risico's gewezen.
De rechter concludeerde dat de bank en Pijnakker nog maar eens met elkaar moeten praten. De Rabobank zegt contact te zoeken met Pijnakker.

Reactie toevoegen

 
Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...

Verduurzaming woning vast onderdeel van Rabobankhypotheekadviesrapport

Verduurzaming woning vast onderdeel van Rabobankhypotheekadviesrapport

Verduurzaming van de woning wordt standaard opgenomen in elk klantadviesrapport voor hypotheken bij de Rabobank. Concreet betekent dit dat in de 60.000 gesprekken...

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Dit jaar wordt circa tachtig procent van alle hypotheekadviseurs opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen. Zo'n tachtig bedrijven en instanties uit de hypotheekmarkt...

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

D e Rabobank heeft gedaan wat verwacht mag worden van een redelijk handelend en deskundig verzekeringstussenpersoon. De Rabobank heeft gedaan wat mag worden verwacht...

Rabobank: sterkste prijsstijgingen huizen voorbij

Rabobank: sterkste prijsstijgingen huizen voorbij

Rabobank verwacht dat "de sterkste prijsstijgingen van huizen achter ons liggen, omdat de prijzen inmiddels zo hoog zijn dat een koopwoning voor steeds minder mensen...

Miljoenenboete voor Rabobank na overtreden beloningsregels

Miljoenenboete voor Rabobank na overtreden beloningsregels

DNB heeft aan Rabobank drie bestuurlijke boetes opgelegd van in totaal twee miljoen euro. Deze boetes zijn opgelegd, omdat Rabobank de Europese beloningsregels niet...

Rabobank: hypotheekrenteaftrek verder afbouwen

Rabobank: hypotheekrenteaftrek verder afbouwen

Rabobank noemt verder afbouwen van de hypotheekrenteaftrek van belang om de woningmarktpositie van middeninkomens te verbeteren. Dit is een position paper opgesteld...

Gitte van Haaren van Obvion naar Rabobank

Gitte van Haaren van Obvion naar Rabobank

Gitte van Haaren (45) gaat vanaf 13 januari 2020 als Programmadirecteur KYC (Know Your Customer) leiding geven aan de Customer Due Dilligence Klant en Support teams...

Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

“Het SER-advies is niet meer dan een aansporing tot ander gedrag, het is een signaal dat het niet langer zo kan.” Dit zei SER-voorzitter Mariëtte...

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

“Het is onze taak om ons hard te maken voor financieel dienstverleners die niemand buitensluiten, die talenten niet onbenut laten en die klanten optimaal bedienen....