"Europese Hypothekenrichtlijn niet altijd verbetering"

Vereniging Eigen Huis (nieuw logo)

De Europese Hypothekenrichtlijn kan voor huiseigenaren op onderdelen juist nadelig uitpakken, stelt Vereniging Eigen Huis op haar website.

Nico Stolwijk, manager Belangenbehartiging bij VEH: "De richtlijn moet consumenten beter beschermen, maar de Nederlandse huiseigenaar wordt er amper beter van. Het kan op onderdelen juist nadelig uitpakken. Zo gaat de hypotheekrente mogelijk omhoog, omdat banken veel moeten veranderen in hun processen. Het baart de vereniging ook zorgen dat woningkopers zelfs voor kleine hypotheken een taxatierapport nodig hebben. Dit jaagt hen onnodig op kosten."

Vanaf 21 maart treedt de Europese Hypothekenrichtlijn in Nederland in werking. Dat heeft invloed op onder meer de hypotheekofferte en boeteberekening. VEH: "Wie begin maart een hypotheekofferte aanvraagt, kan al te maken krijgen met de nieuwe regels. In de nieuwe situatie mogen geldverstrekkers geen offerte onder voorbehoud meer uitbrengen. Hun aanbod is meteen bindend. Ze mogen de offerte pas uitbrengen als ze in het bezit zijn van alle benodigde stukken, zoals inkomensgegevens. Geldverstrekkers krijgen wel de mogelijkheid om al eerder een niet-bindende aanbiedingsbrief te geven, waarin bijvoorbeeld de hypotheekrente staat.

"Daarnaast komt er een andere boeteberekening bij vervroegde aflossing en oversluiten. Banken mogen vanaf 21 maart namelijk alleen nog de werkelijke kosten in rekening brengen. Nieuw is ook dat een huiseigenaar meer bescherming krijgt bij betalingsachterstand. En woningkopers moeten straks hun toekomstige woning altijd laten taxeren. Dat is nu meestal niet nodig bij hypotheken onder de 80 procent van de WOZ-waarde.

Verder moeten geldverstrekkers bij hun bindende offerte een standaard informatievel gaan geven: het European Standard Information Sheet (ESIS). Dat maakt internationale vergelijking mogelijk."

 

Reactie toevoegen

 
VEH: NHG-grens mag niet de standaard worden voor betaalbare woning

VEH: NHG-grens mag niet de standaard worden voor betaalbare woning

Vereniging Eigen Huis vreest dat nieuwbouwhuizen voor grote groepen mensen onbereikbaar blijven. De vereniging vreest dat de NHG-grens de standaard wordt voor een...

Koningin Máxima op bezoek bij Eigen Huis

Koningin Máxima op bezoek bij Eigen Huis

Koningin Máxima bracht dinsdagmiddag een werkbezoek aan Vereniging Eigen Huis. Zij sprak met starters over de uitdagingen waar zij tegen aan lopen bij het...

WOZ-waarde woningen stijgt dit jaar met negen procent

WOZ-waarde woningen stijgt dit jaar met negen procent

Met de forse stijging van de huizenprijzen het afgelopen jaar, gaan ook de meeste WOZ-waarden omhoog: dit jaar met gemiddeld procent. Dit blijkt uit cijfers van...

Podcast Leaders in Wonen: Cindy Kremer (VEH)

Podcast Leaders in Wonen: Cindy Kremer (VEH)

“Wonen is een grondrecht. Een dak boven je hoofd is wat anders dan een pak koekjes in je tas.” Aldus Cindy Kremer, algemeen directeur Vereniging Eigen...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Aan geldverstrekker om leidraad 'Vervroegde aflossing' goed toe te passen

Aan geldverstrekker om leidraad 'Vervroegde aflossing' goed toe te passen

Het is aan kredietverstrekkers om de AFM-leidraad ‘Vergoeding voor vervroegde aflossing’ in de praktijk goed toe te passen en bij consumenten alleen...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...