Exact dezelfde autoverzekering tot 460 euro duurder in dezelfde straat

Hans de Kok (Pricewise)

Een deel van de autoverzekeraars hanteert sterk uiteenlopende premies voor dezelfde WA-verzekering terwijl het bestuurdersprofiel en viercijferige postcodegebied verder gelijk zijn. Dat stelt Pricewise. "Hierdoor kan exact dezelfde WA-verzekering van dezelfde verzekeraar aan het begin van de straat tot 77 procent duurder zijn dan aan het einde van de straat. Het verschil in premie kan zo oplopen tot ruim 460 euro op jaarbasis."

"Een ruime meerderheid (64 procent) van de autoverzekeraars past geavanceerde microzoning toe, waarbij premies al kunnen verschillen als de laatste letter van een postcode anders is. Hierdoor kunnen grote verschillen per straat of dorp ontstaan", aldus Pricewise-directeur Hans de Kok.

Pricewise deed onderzoek naar premiedifferentiatie bij 22 autoverzekeraars op meer dan 3.500 postcodes in de vijf grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Daarnaast werden nog eens ruim 500 postcodes onderzocht in veertien kleinere gemeenten. Hiervoor werd gebruikgemaakt van data van verzekeraars en dataleveranciers MoneyView en Rolls.

Uit analyse van de data blijkt dat prijsverschillen binnen dezelfde straat kunnen voorkomen als een straat meerdere postcodes beslaat. Dit geldt vooral voor de steden, omdat straten daar over het algemeen langer zijn. Bij de kleinere gemeenten zijn vooral verschillen te zien binnen de dorpen zelf. De Kok: “We hebben dit twee jaar geleden ook al onderzocht en toen kwamen we enorme verschillen tegen. We zien wel dat dit bij sommige verzekeraars minder voorkomt, maar toch moeten we vaststellen dat er nog steeds grote verschillen zijn binnen hetzelfde viercijferige postcodegebied."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Premies autoverzekering iets gedaald

Premies autoverzekering iets gedaald

Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...