Fout in waardebepaling melden bij verzekeraar

Huis (luiken) via Pixabay

Infofolio roept consumenten op een terugmelding te doen aan hun verzekeraar als zij denken dat de modelwaarde van hun woning niet klopt. Volgens de Consumentenbond komt het laatste geregeld voor.

De bond: “Consumenten melden premiestijgingen van tientallen procenten. Zo verhoogde Nationale-Nederlanden bij een klant de premie van zijn woonhuisverzekering na drie jaar met 30 procent. Reden: de herbouwwaarde van zijn huis lag volgens Infofolio maar liefst 130.000 euro hoger dan eerder berekend.”

Infofolio stelt hier tegenover dat de waardebepaling in het verleden niet altijd juist is geweest: “Het aanleveren van de vastgoedgegevens door het invullen van ingewikkelde vragenlijsten en waardemeters door de verzekerde zelf is niet wenselijk gebleken. In de praktijk is dit voor verzekerde consumenten een te tijdrovende, ingewikkelde of onaantrekkelijke klus. Waardemeters, die regelmatig geactualiseerd moeten worden, blijven daardoor liggen of worden incorrect ingevuld. Daar komt bij dat het voor de verzekeraar een uitdaging is om de correctheid te valideren.”

Infofolio heeft de afgelopen jaren “een kwalitatief hoogwaardig en landsdekkend dataplatform opgebouwd met informatie over vastgoed en de openbare ruimte, mede aan de hand van diverse openbare registers en bronnen, zoals kadastrale registraties, gemeentelijke basisregistraties, Kamer van Koophandel en CBS. Op basis daarvan kan via het adres van een verblijfsobject een relevante modelwaarde van de te verzekeren opstal en inboedel en de aanvullende risico-informatie uit de directe omgeving van een adres worden opgevraagd. Op deze manier kan snel een correcte en realistische premie worden berekend door de verzekeraar zonder de consument ingewikkelde vragenlijsten voor te leggen.

“Omdat de gebruikte data en econometrische modellen vollediger en actueler zijn dan de eerdere polisadministraties, kan het voorkomen dat er sprake is van een voor de consument merkbare overgang naar een nieuwe premie. In dat geval was de consument over- of onderverzekerd. In het eerste geval kan de premie lager uitvallen en in het tweede geval kan die hoger uitvallen dan daarvoor.

“Het is natuurlijk niet fijn als een premie hoger uitvalt, maar noch de consument, noch de verzekeraar wil dat iemand onderverzekerd is. Om die reden biedt de verzekeraar dan ook vaak ‘garantie tegen onderverzekering’. Dat betekent dat - als de woning onderverzekerd zou zijn geweest - het schadebedrag toch wordt uitgekeerd als de brandschade hoger zou uitvallen dan in de waardering werd aangenomen. Bovendien geldt dat het premietekort, dat ontstaat als iemand die soms jarenlang te weinig premie heeft bijgedragen, in feite wordt betaald door alle andere medeverzekerden. De schade moet immers wel uitgekeerd kunnen worden.

“Het is van belang, voor zowel schadeverzekeraars als verzekerden, dat de kwaliteit en volledigheid van de relevante kenmerken goed is. De openbare registers zijn helaas niet altijd volledig en actueel en daarom worden de kenmerken voortdurend gecontroleerd, verbeterd en geactualiseerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van validatieregels en datamodellen.

“Toch kan het nog altijd voorkomen dat er onvolkomenheden zitten in de relevante gegevens. In dat geval kunnen consumenten altijd een terugmelding doen aan hun verzekeraar, die op haar buurt Infofolio kan verzoeken om de terugmelding te valideren en waar incorrect aan te passen.”
Fouten melden

Uit meldingen, aldus de Consumentenbond, “blijkt dat er soms fouten zitten in de berekening van Infofolio. Bijvoorbeeld dat het aantal kubieke meters van een woning niet klopt of dat Infofolio uitgaat van een hoekhuis in plaats van een rijtjeshuis.

“De Consumentenbond adviseert verzekerden de gegevens goed te controleren en fouten te melden, zodat de verzekeraar een premieverhoging (deels) kan terugdraaien. Overstappen naar een andere verzekeraar is ook een mogelijkheid.”

Reactie toevoegen

 
Blijven we bubbelen?

Blijven we bubbelen?

Pleidooi van hypotheekadviseur Edwin Vonk, Adviesburo Vonk uit Terheijden, voor een objectieve waardebepaling van huizen. “Wat is de marktwaarde van dat huis?”...

AFM ziet alleen incidenten bij inzet contra-expertise

AFM ziet alleen incidenten bij inzet contra-expertise

Er zijn af en toe incidenten maar geen structurele problemen bij de inzet van contra-expertise bij woonverzekeringen. Dit constateert de AFM in een verkenning naar...

LTV-grens bij modelmatige waardebepaling naar 90%

LTV-grens bij modelmatige waardebepaling naar 90%

Minister Dijsselbloem staat in ruimere mate dan aanvankelijk aangekondigd modelmatige waardebepaling toe bij het bepalen van de hoogte van een hypothecair krediet....

"Tienduizenden gevangen in hun hypotheek"

"Tienduizenden gevangen in hun hypotheek"

De OvFD wijst in een brief aan de Tweede-Kamercommissie Wonen en Rijksdienst op een aantal zorgpunten op de hypotheekmarkt. "Zo wordt het voor starters steeds...

Eigen risico bij woonpolissen rukt op

Eigen risico bij woonpolissen rukt op

Het aantal inboedelverzekeringen waarbij gekozen kan worden voor ‘geen eigen risico’ neemt af. Het standaard eigen risico is bovendien flink gestegen...

MoneyView en infofolio werken samen

MoneyView en infofolio werken samen

Infofolio en MoneyView zijn een samenwerking gestart waarbij de gegevens van beide partijen aan elkaar worden gekoppeld. Infofolio ontwikkelde het Nationaal Woningen...

Independer: forse premieverschillen woonverzekeringen

Independer: forse premieverschillen woonverzekeringen

Volgens Independer verschillen woonverzekeringen enorm in premie. De duurste verzekeringen kosten ruim elf keer meer dan de goedkoopste. Independer analyseerde ruim...

Zekur.nl biedt nu ook woonverzekeringen

Zekur.nl biedt nu ook woonverzekeringen

ZEKUR.nl, door Univé op de markt gebracht als goedkoop zorgverzekeringslabel voor jongeren, biedt nu ook woongerelateerde verzekeringen. De dekkingen worden...