Foutje, bedankt: 8.946 euro
Een adviseur verzuimde de klant erop te wijzen dat de dekking onder de inboedelverzekering zou worden opgeschort indien de woning langer dan 180 dagen onbewoond bleef. Het kost hem bijna 9.000 euro.
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt vast dat "uit de vaststaande feiten volgt dat Tussenpersoon (Portegies, Beverwijk, red.) ten tijde van het afsluiten van de inboedelverzekering wist dat de woning aan [het nieuwe adres] zou worden verbouwd en daarom voorlopig onbewoond zou blijven. Op 1 augustus 2016 heeft Tussenpersoon nog eens geïnformeerd of Consument al was verhuisd, waarop Consument heeft laten weten dat men nog aan het verbouwen was. Het lag onder die omstandigheden op de weg van Tussenpersoon om Consument erop te wijzen dat dekking onder de inboedelverzekering zou worden opgeschort indien de woning aan [het nieuwe adres] langer dan 180 dagen onbewoond bleef. Tussenpersoon heeft dit ten onrechte nagelaten. Tussenpersoon is daarom tekortgeschoten in de nakoming van de op hem jegens Consument rustende zorgplicht en aansprakelijk voor de als gevolg daarvan door Consument geleden schade".
De commissie wijst de vordering van de consument (8.946 euro) toe. Dit bedrag omvat de waarde van de uit de woning gestolen goederen, waaronder gereedschappen, bouwmaterialen, verfmaterialen, rolluiken en een fotocamera.
Uitspraak 2018-017.
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...