Fraudeopsporing succesvoller dan ooit

Fraude op werkvloer

“Fraudeopsporing is topprioriteit. Wij accepteren niet dat onze klanten onnodig extra premie betalen door verzekeringsfraude”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Verzekeraars hebben in vorig jaar 101 miljoen euro bespaard door het opsporen van fraudeplegers.

In totaal werden in 2017 iets meer dan 11.500 fraudeurs betrapt, zo’n 15 procent meer dan in 2016 toen nog 10.001 fraudeplegers opgespoord werden. “Aan fraude betaalt elk huishouden tientallen euro’s per jaar mee”, zegt Weurding. Vorig jaar was het meeste 'succesvolle' jaar als het gaat om het aantal opgespoorde fraudeurs. “Dit laat zien dat we alsmaar beter worden in het opsporen van fraude, waardoor ik hoop dat mensen twee keer nadenken als ze overwegen de verzekeraar op te lichten”.

Verzekeraars maken kosten om fraude op te sporen en aan te pakken. Sinds 2016 hebben verzekeraars de mogelijkheid om een deel van hun interne onderzoekskosten via een vaste schadevergoeding ter hoogte van 532 euro te verhalen op de daders. Hierdoor hebben fraudeurs in anderhalf jaar tijd 550.000 euro aan onderzoekskosten terugbetaald.

Belangrijk hulpmiddel bij de opsporing van fraude is de Referentietool van Stichting CIS. Fraudeonderzoekers van verzekeraars kunnen sinds vorig jaar via het CBV uitvragen bij welke verzekeraar een persoon of object verzekerd is. Heeft een fraudeur bijvoorbeeld bij meerdere verzekeraars vergelijkbare polissen afgesloten om fraude te plegen, kunnen de getroffen verzekeraars hun onderzoek combineren.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Neyt - VVP 6 september 2018

Goedemiddag Rob. Bedankt voor je reactie. Was een woord weggevallen, is aangepast.

Rob - Van Hunsel & Govers 6 september 2018

Verzekeraars hebben € 101,- bespaard, door fraudeonderzoek? En dit onderzoek heeft al minimaal € 550.000,- gekost?

Lees meer over
Verzekeraars scoren vooral beter op klantcontact

Verzekeraars scoren vooral beter op klantcontact

Klanten geven hun verzekeraar voor de tweede keer op rij een hogere score voor de klantbediening. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek ‘VerzekeraarsInBeeld’...

Verbond: bijeenkomst 'Klachten de-escaleren'

Verbond: bijeenkomst 'Klachten de-escaleren'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert op 6 december de bijeenkomst 'Klachten de-escaleren', bedoeld voor medewerkers bij Verbondsleden die zich met de behandeling...

Stichting Salvage neemt rampencoördinatie over van Verbond

Stichting Salvage neemt rampencoördinatie over van Verbond

De Stichting Salvage neemt op 1 januari 2019 de rampencoördinatie over van het Verbond van Verzekeraars. Concreet betekent het dat Salvage het eerste aanspreekpunt...

Verbond: verkeersregels onvoldoende gehandhaafd

Verbond: verkeersregels onvoldoende gehandhaafd

Het handhaven van de verkeersregels gebeurt volgens het Verbond van Verzekeraars onvoldoende. Dat stelt het Verbond in haar reactie op de voorgenomen uitbreiding...

Te vroeg om conclusies te trekken

Te vroeg om conclusies te trekken

Bij drie particuliere verzekeringen lijkt de spreiding tussen premies ten opzichte van vorig jaar iets te zijn toegenomen. Dat blijkt uit de tweede Solidariteitsmonitor...

Máxima heropent gebouw Verbond van Verzekeraars

Máxima heropent gebouw Verbond van Verzekeraars

Met het plaatsen van een 3D geprint logo in een plaquette van gerecyclede plastic flessen heeft Koningin Máxima woensdag het kantoor van het Verbond van...