Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Amsterdam

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht - alleen notariskosten voor hypotheekaktes die op of na 11 maart 2022 zijn gepasseerd te vergoeden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar is.

De consumenten zijn ingegaan op een aanbod van de gemeente Amsterdam om het voortdurende recht van erfpacht dat zij hebben op grond van de gemeente om te zetten naar een eeuwigdurend recht van erfpacht. De kredietverstrekker heeft daarmee ingestemd onder de voorwaarde dat een nieuwe hypotheekakte wordt opgesteld. Onder verwijzing naar de uitspraak van de Geschillencommissie Kifid 2022-0192 en de uitspaak van de Commissie van Beroep Kifid 2023-008 hebben de consumenten de kredietverstrekker verzocht om de notariskosten (1.693,67 euro) voor het opstellen van de hypotheekakte te vergoeden. De kredietverstrekker heeft dat verzoek afgewezen.

Onzekerheid

De commissie: "Ten tijde van het passeren van de nieuwe hypotheekakte in juli 2021, was er nog te veel
onzekerheid of het hypotheekrecht bleef bestaan bij een overstap naar eeuwigdurende erfpacht. Het hypotheekrecht geeft de kredietverstrekker een vorm van zekerheid dat zij het aan de consumenten geleende geld terug kan krijgen in het geval er iets mis gaat. Het risico waar de kredietverstrekker in de communicatie naar de consumenten en in haar verweer op wijst is het risico dat het hypotheekrecht door de omzetting van het voortdurend recht van erfpacht naar een eeuwigdurend recht van erfpacht teniet gaat. Om die situatie te voorkomen heeft de kredietverstrekker gevraagd om een nieuwe hypotheekakte te laten opstellen. Dat het voortdurende recht van erfpacht was afgekocht tot het jaar 2054, ruim voorbij de looptijd van de hypothecaire geldlening, is niet van belang omdat het gaat om de omzetting van het recht van erfpacht.

"Toentertijd werd de onzekerheid over het blijven bestaan van het hypotheekrecht zodanig groot geacht, dat het niet onaanvaardbaar was dat de kredietverstrekker een nieuwe hypotheekakte eiste en dat de kosten voor rekening van de consument kwamen. Dit uitgangspunt blijkt uit de verschillende uitspraken van de Geschillencommissie Kifid uit 2020 en 2021.

"Dat de opvattingen over het voortbestaan van het hypotheekrecht bij een overstap naar eeuwigdurende erfpacht in de rechtspraak (onder andere GC Kifid 2022-0192 en CvB Kifid 2023- 0008) en rechtswetenschap gaandeweg zijn gewijzigd en het naar huidige opvattingen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat een consument de met deze overstap gemoeide kosten voor een nieuwe hypotheekakte dient te betalen, betekent niet dat de kredietverstrekker gehouden is om de door consumenten in juli 2021 gemaakte kosten alsnog te vergoeden. Ten tijde van de overstap van de consumenten was er immers sprake van een andere (rechts)opvatting.

"Gelet op het voorgaande acht de commissie het door de kredietverstrekker gevoerde beleid
 at zij de notariskosten voor een nieuwe hypotheekakte die op of na 11 maart 2022 is gepasseerd, wel vergoedt, maar zij de kosten voor aktes van voor die datum niet vergoedt, begrijpelijk en naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar."

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...