Geschillencommissie wijst aanhoudingsverzoeken nn af

Kifid (logo)

De Geschillencommissie van Kifid wijst een aanhoudingsverzoek af van Nationale-Nederlanden in twee klachtzaken, die zijn ingesteld door dezelfde consument over twee verschillende beleggingsverzekeringen.

 

De Geschillencommissie verwijst in haar afwijzing naar de tussenuitspraak van de Commissie van 17 september 2013 in een eerdere klachtzaak. Naar haar mening bevat het nieuwe aanhoudingsverzoek van NN geen argumenten die tot een ander oordeel moeten leiden. De Geschillencommissie stelt partijen wel in de gelegenheid om tegen haar beslissingen hoger beroep in te stellen bij de Commissie van Beroep van Kifid.

De eerdere beslissing van de Geschillencommissie, waarnaar de Voorzitter verwijst (2013 – 03): NN wilde toen de procedure aanhouden in afwachting van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie. De Rotterdamse Rechtbank had in een vonnis van 28 november 2012 aan het Europese Hof prejudiciële vragen gesteld over de uitleg van de Derde Levensrichtlijn. De uitspraak van het Europese Hof kon volgens de verzekeraar van belang zijn voor de vraag naar de omvang van de in 1997 (toen de verzekering in die procedure werd gesloten) op NN rustende informatieverplichtingen en de invloed van het burgerlijke recht daarop. Maar zeker is dat niet. Onbekend is wanneer het Europese Hof zijn uitspraak doet, maar deze wordt niet eerder dan medio 2014 verwacht.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...