Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Kifid logo 350

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht van in dit geval NN Schade). De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) constateert geen enkele onderbouwing van de claim en wijst haar af (uitspraak 2018-106)

Volgens de consument is de rechtsbijstanduitvoerder in dertien dossiers is tekortgeschoten, als gevolg waarvan hij schade lijdt. Daarnaast heeft de rechtsbijstanduitvoerder de uitvoering van de rechtsbijstandverzekering volgens hem ten onrechte per 7 oktober 2014 opgeschort.

De commissie: "Voor wat betreft de uitvoering van rechtsbijstand ten dienste van Consument is niet gebleken dat Rechtsbijstanduitvoerder de gemelde zaken met onvoldoende aandacht of resultaat en aldus beneden de maat heeft behandeld.

"De Commissie overweegt verder dat Consument niet heeft kunnen aantonen dat de handelwijze van Rechtsbijstanduitvoerder daadwerkelijk tot de door hem gestelde schade heeft geleid. Het genoemde schadebedrag van 1.000.000,00 euro is op geen enkele wijze onderbouwd of gespecificeerd. De vordering zal daarom moeten worden afgewezen. 

"Op basis van de tussen Rechtsbijstanduitvoerder en Consument gevoerde correspondentie, heeft Rechtsbijstanduitvoerder op goede gronden kunnen besluiten dat het verlenen van rechtshulp in de op dat moment nog lopende zaken niet meer van hem kon worden gevergd. Naar het oordeel van de Commissie heeft Rechtsbijstanduitvoerder derhalve terecht van zijn opschortingsrecht gebruik gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...