Graafsma in beroep tegen woekerpolisuitspraak kifid

René Graafsma 2014

René Graafsma gaat in beroep tegen een uitspraak van de Geschillencommissie in een woekerpolisdossier. Daarbij wordt hij gesteund door Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Geldbelangen.

Volgens Graafsma is de uitspraak van de Commissie essentieel voor het denken over woekerpolissen. Hij legt de Commissie in essentie de vraag voor of "het redelijk en billijk is dat een verzekeraar – achteraf gezien – een-derde van het geld - van wat de consument heeft ingelegd en voor beleggen bestemd was - ten eigen bate heeft aangewend. Dit onder de noemer ‘kosten’. De Geschillencommissie had er geen problemen mee, want volgens die arbiters bestaat er ‘gewoon contractvrijheid’."

Graafsma wil bij de Commissie van Beroep de opstelling van de Geschillencommissie aan de kaak stellen. "De Geschillencommissie vindt verder dat de consument geen of weinig juridische onderbouwing heeft gegeven voor zijn claim. Dat heeft mede geleid tot afwijzing van de klacht. En dat vind ik niet terecht."

 

29 procent

In een casus, waarin Graafsma twee consumenten uit één huishouden bij staat, hebben deze consumenten in 2014 aan Nationale-Nederlanden gevraagd "wat er door hen tot dan toe was ingelegd, welk deel van die inleg als premie voor het overlijdensrisico was besteed en wat er vervolgens door de verzekeraar aan kosten is afgehaald voordat het geld aan ‘beleggen’ besteed werd. Er waren twee polissen. Volgens opgave van NN had de man (tot 2014) in totaal 39.760 euro naar NN over gemaakt. Daarvan besteedde NN 139 euro aan premie overlijdensrisicoverzekering. Van de rest (39.621 euro) ging 11.525 euro naar NN als kosten. Dat is 29 procent van het geld dat voor beleggen bestemd was. Bij de polis van mevrouw was er 15.588 euro betaald, ging er 37 euro naar premie ORV en ging er van de rest (15.551 euro) een bedrag van 5.549 euro naar NN. Dat was dus 35 procent!"

 

Andere insteek

“Iedereen is maar bezig te stellen hoe slecht men vooraf – zelfs twintig, dertig jaar geleden – is voorgelicht en dat men daarom meer gecompenseerd moet worden. We zien daarin een juridische strijd die zijn weerga niet kent. Nationale-Nederlanden heeft zelfs het Europese Hof er bij geroepen. Maar dat Hof vond het een te Nederlandse zaak zodat het nu weer op de bordjes van Nederlandse rechters ligt. Ik ben eind 2015 al begonnen met een andere insteek. Ik kijk met de consument achteraf wat er met zijn geld gebeurd is. En als dat volgens ons niet deugt gaan we claimen.”

 

Graafsma baseert zich op een uitspraak van het Kifid van begin 2015, waaruit blijkt dat de Geschillencommissie een ‘kostenpercentage van 24’ veel te hoog vond. Het Kifid heeft de consument toen een extra compensatie toegekend. Bij terugrekenen blijkt de Geschillencommissie een kostenpercentage van 5 a 6 redelijk te vinden. “In de casus die ik de Geschillencommissie in oktober heb voorgelegd, toonde ik aan dat het met de polissen van deze consumenten nog erger gesteld was. Een derde is immers meer dan een kwart! Maar – zo vond de commissie – in die andere zaak hadde verzekeraar vooraf gemeld dat de kosten verwaarloosbaar waren en in onze casus niet. NN bevestigde tijdens de hoorzitting dat er niets over die een derde inhouding was verteld aan de klant. “Dus als je als verzekeraar maar niets van te voren zegt, dan mag je gewoon een-derde van de inleg naar je toerekenen?! Het kan er bij mij niet in dat we dát in Nederland normaal vinden.”

Graafsma vindt dat als het Kifid hier geen stelling tegen neemt de consumenten aan de grillen van verzekeraars zijn overgeleverd. Op basis van die contractsvrijheid. Maar de ‘gewone’ consument kan nooit helemaal doorvorsen hoe zo’n levensverzekering werkt. Graafsma vraagt zich zelfs af of alle financieel adviseurs het helemaal (kunnen) snappen.

 

Schuttersputten

René Graafsma wil doorgaan naar het hoogste orgaan van het Kifid omdat het instituut – zo blijkt uit de statuten - niet alleen voor laagdrempelige klachtbehandeling in het leven geroepen is maar ook voor normering en uniformering.

Vereniging Woekerpolis.nl steunt deze beroepszaak van Graafsma omdat ze niet alleen de rechtszaken wil steunen waarin de consument stelt vooraf niet goed geïnformeerd te zijn over de beleggingsverzekeringen, maar nu ook hoe arbiters er tegen aan kijken als de consument achteraf vindt dat de verzekeraar hem tekort heeft gedaan.

Stichting Geldbelangen propageert al twee jaar dat er in feite een nationaal overleg moet komen om "deze woekerpolisschandvlek in de Nederlandse geschiedenis eindelijk een keer tot een einde te brengen. Geldbelangen stuit daarbij echter steeds op verzekeraars, die zich hebben ingegraven in hun schuttersputten en zeggen dat er al voldoende gecompenseerd is. Als de zaak van Graafsma daarin een bres kan slaan zal Geldbelangen dat sterk toejuichen".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 2 januari 2017

Nationale Nederlanden, wat er ook gebeurd........... Nationale Nederlanden, vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van..... waren slogans van tientallen jaren terug.... Vertrouwen wekken.... Transparantie van de in het 1e en 2e jaar (enz.) betaalde premie, wat de beleggingsopbrengst en de exacte kosten zijn geweest, kan bijna geen enkele verzekeraar onderbouwd aangeven. Het voordeel van de twijfel, hoort dan naar de consument te gaan. Kifid heeft voor de verzekeraars van het Verbond van Verzekeraars een bindend besluit..... Vertrouwen wekken.... Nationale Nederlanden heeft wel vermogen om Delta Lloyd in te lijven, maar wil schijnbaar de met voorbedachte raden (willens en wetens), niet de (misleide) Consument schadeloos te stellen. .De sponsor van het Oranje hemdje laat de Consument (leeuw) in de kou staan.

Grens aan zorgplicht

Grens aan zorgplicht

Van de geldverstrekker hoeft, wanneer een consument zijn rentevastperiode tracht te verlengen, in beginsel niet te worden verwacht dat zij nagaat of de keuze die...

Bank moet advieskosten terugbetalen

Bank moet advieskosten terugbetalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Rabobank 1.263 euro advieskosten terugbetalen. Volgens de commissie had de bank in een eerder...

Polis pas premievrij als geen premie meer wordt betaald

Polis pas premievrij als geen premie meer wordt betaald

Een verzekering is pas premievrij als geen premie meer wordt betaald. Dit principe kost a.s.r. een lieve duit (meer dan 70 mille). Aan de Geschillencommissie Financiële...

Klant moet hard maken dat hij bij deugdelijke advisering andere keuze zou hebben gedaan

Klant moet hard maken dat hij bij deugdelijke advisering andere keuze zou hebben gedaan

Een aanbieder schiet tekort in zijn advisering, maar de consumenten in kwestie krijgen toch geen schadevergoeding toegekend. Omdat ze niet hard maken dat ze bij...

Klagers lopen blowtje, sorry: blauwtje

Klagers lopen blowtje, sorry: blauwtje

De consumenten hadden uit artikel 1.4 en 1.9 van de voorwaarden kunnen en moeten begrijpen dat de hennepkwekerij aan de verzekeraar had moeten worden gemeld. Dat...

Foutje, bedankt: 8.946 euro

Foutje, bedankt: 8.946 euro

Een adviseur verzuimde de klant erop te wijzen dat de dekking onder de inboedelverzekering zou worden opgeschort indien de woning langer dan 180 dagen onbewoond...

Geen passend advies: 250 euro schadevergoeding

Geen passend advies: 250 euro schadevergoeding

Een adviseur moet een klant 250 euro schadevergoeding wegens niet passend advies. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...

Geschillencommissie heeft broertje dood aan bewering adviseur

Geschillencommissie heeft broertje dood aan bewering adviseur

Uitspraak 2018-003 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) toont eens te meer het belang aan om afspraken met de consument goed vast te...

Adviseur mag 5 jaar zijn beroep niet uitoefenen

Adviseur mag 5 jaar zijn beroep niet uitoefenen

Een verzekeringsadviseur mag vijf jaar zijn werk niet uitoefenen. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt dat BNP Paribas Cardif de...

Bijzondere omstandigheid duidelijk bij adviseur aangeven

Bijzondere omstandigheid duidelijk bij adviseur aangeven

Een consument moet een bijzondere omstandigheid duidelijk bij de adviseur aangeven. Anders kan hij de adviseur later niet verwijten geen goed advies te hebben gegeven....