Groei en verlies drukken op solvabiliteit de Vereende
De behoefte aan een verzekeraar van bijzondere risico's, zeker nu reguliere verzekeraars steeds meer risico's weren, duidelijk af te lezen aan de sterke stijging van het premie-inkomen van de Vereende in 2017: met bijna 30 procent van 22,5 miljoen naar 28,8 miljoen euro. De groei drukt in combinatie met een fors verlies over 2017 wel op de solvabiliteit, vorig jaar gedaald van 187 procent naar 134 procent.
Ingrid Visscher, directievoorzitter: “We groeien eigenlijk iets harder dan we zouden willen. De omzet bewust afremmen is maatschappelijk gezien een lastige, want het betekent bijna per definitie dat we mensen uit gaan sluiten van de mogelijkheid een verzekering af te sluiten. Immers wij zijn vaak al de laatste mogelijkheid. Op dit vlak kijken we dus heel creatief naar bijvoorbeeld herverzekeringsoplossingen, want we willen weer zo snel mogelijk naar een solvabiliteitsratio van minimaal 150 procent."
Eind maart gaf de Vereende al aan, met name als gevolg van de bijstellingen op reserveringen voor een aantal grote letselschades, op een verlies over 2017 van in ieder geval vier miljoen te rekenen. Dit verlies komt na belastingen uit op 4,3 miljoen.
Om het verlies en de solvabiliteitsdaling om te buigen zijn in 2018 de premies verhoogd. Visscher: “We willen bedrijfseconomisch gezond zijn, dus we ontkomen niet aan maatregelen, maar we moeten rekening houden met het feit dat onze klanten vaak financieel kwetsbaar zijn en ook geen echte verzekeringsalternatieven hebben. Natuurlijk kijken wij ook voortdurend naar onze eigen organisatie. Gelukkig is daar de kostenstijging, ondanks de forse omzetgroei, beperkt gebleven. Bovendien is ons serviceniveau, na aan tijdelijke dip, weer op een goed niveau."
Reactie toevoegen
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds
Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: Het...
Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer
Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...
Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende
In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. De...