Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Rood kruis

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede.
Het werkt ook andersom: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

 

Collectieve verzekeringen met aandacht voor zorgkwaliteit en preventie
Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen; zorgverzekeraars profileren zich daar vooral op premie en keuzevrijheid, omdat verzekerden ook vooral op deze aspecten letten bij het kiezen van hun polis.
Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente. ACM en NZa: "Het doel van collectieve zorgverzekeringen is om voor een bepaalde groep mensen een op maat gesneden verzekeringspakket aan te bieden. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met soortgelijke gezondheidsrisico’s of sociale problematiek. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel."

 

Dit is het tweede onderzoek (in een reeks van drie) naar de werking van de zorgverzekeringsmarkt en de wijze waarop de concurrentie op deze markt kan worden verbeterd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NZa tikt zorgverzekeraars en vergelijkingssites op vingers

NZa tikt zorgverzekeraars en vergelijkingssites op vingers

De NZa heeft tijdens de overstapperiode zorgverzekering 2019-2020 verschillende zorgverzekeraars en vergelijkingssites op de vingers getikt. De Zorgautoriteit:...

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Ook zorgverzekeraars ASR, CZ, Menzis, VGZ en Zorg en Zekerheid stellen voormalig zorgverleners die nu bij hen in dienst zijn in staat om bij te springen in...

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Dit aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile,...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

"Dual pricing bij zorgverzekeringen verbieden"

"Dual pricing bij zorgverzekeringen verbieden"

De NZa raadt de minister voor Medische Zorg aan om de mogelijkheden te onderzoeken om zorgverzekeraars te verbieden binnen een concern dezelfde polissen aan te bieden...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

Mensen die veel zorg nodig hebben, zijn het afgelopen jaar veel minder vaak overgestapt naar een andere zorgverzekeraar dan mensen die aangeven geen zorg nodig te...

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor...

Hoe eerlijk is een zorgverzekering?

Hoe eerlijk is een zorgverzekering?

Bestaat er een duurzame zorgverzekering? Een zorgverzekeraar die niet alleen een goede dekking en service biedt, maar ook goed is voor de planeet. MaatschapWij ging...