Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen. Innovatie en risicomanagement winnen terrein op de prioriteiten kalender, waar actief klantbeheer opnieuw ruim bovenaan staat.

Bedrijfsvergelijkend kerncijferonderzoek

Adfiz werkt sinds 2016 samen met bureau DFO voor de nieuwjaarspeiling om daarmee weer te beschikken over een betrouwbare thermometer als het gaat om de economische ontwikkelingen in de bedrijfstak. De volgende stap is een set aan bedrijfsvergelijkende kerncijfers. Volgende week start bureau DFO de eerste uit een serie enquêtes om dit mogelijk te maken. Adfiz steunt dit initiatief omdat het belangrijk is voor ondernemers te kunnen beschikken over goede benchmark-informatie.

Zakelijk sterk in de lift

De omzetcijfers zijn in lijn met de positieve verwachtingen voor 2019. Hoewel de realisatie nog beter uitpakt dan de verwachtingen (minder daling, meer stijging) heeft 2019 bij de meeste Adfiz-leden geleverd wat ze vorig jaar verwachtten.

De omzet stijgt over de volle breedte van het bedrijf, waarbij met name de zakelijke markt bij de meeste kantoren (80 procent) voor (sterk) stijgende omzet zorgt (gemiddeld plus zeventien procent). De verwachting is dat dit zich ook in 2020 voortzet (79 procent verwacht stijging omzet, 76 procent verwacht stijging in aantal klanten). Het aandeel zakelijk in de totale portefeuille is gestegen van 36 naar 40 procent.

Ook schade en leven particulier, goed voor gemiddeld 36 procent van de omzet, stijgt bij twee derde van de leden. Bij hypotheek is het beeld het meest verdeeld (52 procent stijgt, 31 procent daalt).

Opvallend, aldus Adfiz, is dat "bij kantoren vanaf zes fte veel vaker groei wordt gerapporteerd, maar dat bij de groeiende kantoren tot vijf fte de groei procentueel juist groter is. Als we kijken naar kantoren met een dalende omzet is er geen groot verschil naar kantoorgrootte".

Hoewel het marktbeeld duidelijk positief is, geeft een op de tien kantoren aan dat 2019 overall in de min gaat.

Aandacht voor bestaande klanten

Aan de respondenten is gevraagd om hun prioriteiten voor 2020 aan te geven. De Top drie prioriteiten ziet er als volgt uit: 1. Actief beheer portefeuille, 2. Groei in zakelijke markt, 3. Groei binnen bestaande klanten Innovatie en risicomanagement stijgen flink qua prioriteit, groei met nieuwe en particuliere klanten verliezen prioriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...